Brev
hund
Jeg er 15 og har min egen hund. Min far er død, og min mor siger nogen gange at jeg burde blive sendt væk til et børne hjem eller sådan noget. Vi har et virkelig dårligt forhold, vi kan slet ikke med hinanden…. Vi skændes hele tiden og sådan, så alt vil være bedre end at bo hjemme, men Kan man få sin hund med så? Hun er 100 % min, det er kun mig der sørger for hende, og har selv betalt hende..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige,
Mange tak for dit brev. Hvor er det flot, at du helt selv sørger for din hund og helt selv har betalt for hende…! Det er der ikke mange på din alder, der kan prale af..
Jeg vil starte med at svare på dit primære spørgsmål:  Kan man få sin hund med på et børnehjem eller lignende? På børnehjem er det ikke muligt at få sin hund med, og for det meste heller ikke i plejefamilier, men nogle gange kan nogle familier godt sige ja til også at tage hunden med. Men det kommer helt an på den pågældende plejefamilie og deres muligheder…
Jeg synes, det er rigtigt godt, at du har skrevet hertil, for det må da være rigtigt svært at have så svært et forhold til din mor… Jeg vil starte med at høre dig, om du har talt med nogen om det? Altså nogle andre voksne? Grunden til jeg spørger, er at nogle familier nogen gange godt kan få hjælp til at fungere bedre sammen, med hjælp fra nogle andre. Det kunne være, at du har nogle familiemedlemmer, der kan hjælpe jer? Hvis ikke det er tilfældet, er der også andre voksne, der kan hjælpe familier… På kommunen sidder der socialrådgivere, der arbejder med børn og familier, deres opgaver er at støtte familier og børn, der har det svært.. De fleste kommuner har endda noget familiebehandling, som ligger i kommunen, så man ikke behøver at tage så langt. For resten er det også dem, der skal hjælpe, hvis man skal flytte et andet sted hen.
For at man kan få hjælp på kommunen, skal man først have kontakt til dem, og det kan man gøre på flere måder, enten ved blot at ringe op og fortælle hvem man er, og at man gerne vil tale med en socialrådgiver, der arbejder med børn og familier. Man vil komme i kontakt med en, som skal skrive ned, hvad man siger og oprette en sag, så I kan få hjælp. Du kan også vælge at sende et brev til kommunen, hvor du skriver om, hvad det er, der er svært hjemme hos jer. Hvis man skriver et brev, er det vigtigt, at man skriver sit cpr.  nr. så de kan finde ud af, hvem man er.
En helt anden måde man kan få kontakt til kommunen på, er at tale med sin lærer. Lærerne på skolerne har for det meste en god kontakt til de socialrådgivere, der arbejder med børn og familier, men hvis ikke de kender dem, kan de hurtigt finde ud af, hvem de skal kontakte.
Når man har taget kontakt til kommunen, skal man selvfølgelig tale med nogen, der arbejder der, og det kan nogle gange være svært at få sagt, hvordan man egentligt har det, og hvad man egentligt gerne vil sige… Derfor har man ret til at have en bisidder med. En bisidder er en, man stoler på, og som skal støtte én i at fortælle hvordan man har det, og generelt kontakten til kommunen… En bisidder kan være en voksen, du allerede kender og stoler på. Men det kan også være en fra Børns Vilkårs bisidderkorps. Du kan læse mere om dem her
Jeg håber rigtig meget, at du kan bruge mit svar og finder nogen, der kan give dig noget hjælp.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.