Brev
Hun stjæler fra mig
Hey
skriver her ind fordi min søster nogle gange stjæler fra mig (vi er ikke hel søskende men det er det lidt som om)
ihverfald har jeg flere gange oplevet at hun har stjålet fra mig
men siger det alsår ikke til mine forældre.
Fx da vi skulle ned og kæbe nåde slik, jeg havde talt at jeg havde 33kr til at købe for. Så vi går ind i stuen så siger hun tror jeg har nogle flere penge i min jakke, så hun går ind på værelset.
Lige der tænkte jeg faktisk om jeg skulle gå med fordi at jeg havde oplevet at jeg havde mistet penge før da hun var alene på mit værelse, men valte dog ikke at gå med.
Da jeg gik ind igen manglede der 15kr og hun havde lige vist mig at hun havde 15kr mere hun ikke lige havde sæt.
Jeg spurgte om hun havde sæt dem så kunne det jo være at hun fik dårlig samvittighed og gad at ligge dem der inde uden jeg så det for det har hun gjort en gang før,
hun sagde at hun ikke viste nåde om det og at de nok bare var faldet på gulvet, villet er lidt svært når de ligger i en metal kasse.
Hved godt 15kr ikke er så meget men når det er flere gange er jeg bare hved at være træt af det.
Der var også her for en måneds tid siden hvor jeg bestilte nåde fra mac hjem. På et tidspunkt viser hun mig så at hun har åbenbart presis de samme.
Jeg tænkte lige der ikke mere over det og der gik 4 dage cirka og så skulle jeg bruge dem. Jeg kiggede i mit makeupbord hvor jeg plejer at have dem, men kom i tanke om at jeg jo havde lagt dem ide på badeværelset så jeg gik der ud. Men der var de heller ikke så jeg blev lidt nervøs, jeg kiggede i min makeup taske hvor de heller ikke var.
Så kom jeg i tanke om at hun kunne have taget det, og gik hele mit værelse igennem hvor at jeg stadig ikke kunne finde dem, har kigget efter dem siden uden hel,
og er faktisk sygt sur på hinde. Jeg begyndte faktisk at græde fordi jeg lige har brugt 450 på ingen ting,
syntes bare at det er for dårligt at hun skal stjæle fordi hun ikke selv kan skaffe penge…
Men ja håber i ville hjælpe,
gider ikke at tale med mine forældre om det
er også meget mere opmærksomme på mine ting efter alle de oplever, da der er mange flere.
Sorry for stave fejl osv.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er sur på din søster. Det er bare rigtig irriterende, når man ikke kan få lov til at have sine ting i fred. Du skriver, at du synes, at det er for dårligt, at hun stjæler fra dig. Det vil jeg give dig helt ret i. Hvor er det godt, at du har skrevet herind, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.
Jeg tænker, at din søster er nødt til at få at vide, at du har lagt mærke til, at hun har taget nogle af dine ting. Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre. Derfor tænker jeg, at du måske selv kan fortælle hende det. Du kan for eksempel invitere hende ind på dit værelse eller ud at gå en tur. Så kan du sige til hende, at du har på fornemmelsen, at hun har taget nogle af dine ting. Jeg synes også godt, at du kan sige til hende, at det faktisk gør dig rigtig ked af det fordi, du er glad for dine ting og også gerne vil beholde dine egne penge. Hvis du har lyst, kan du sige til hende, at hun gerne må låne nogle af dine ting, hvis bare hun spørger dig om lov. Hvis det er svært for dig, at tale med hende om det, kan du skrive et brev til hende og lægge det på hendes værelse. Du kan også vise hende det brev, som du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Hvis det slet ikke hjælper, så tænker jeg, at det alligevel vil være en god ide at snakke med dine forældre om det. Så kan du sammen med dem finde ud af, hvad der mon bliver af dine ting og penge, og hvad i kan gøre ved det. Måske har din søster brug for at få flere lommepenge eller nogle af de samme ting som dig. Ved at snakke med din søster om det, så kan hun også få hjælp til, hvordan hun kan lade dine ting være samtidig med, at du kan få lov til at have dine ting i fred.
Du skriver, at du ikke vil fortælle dine forældre om det, og at du ikke har sagt det direkte til din søster. Det får mig til at tænke, at du måske tænker over, at du ikke har lyst til at skabe konflikter eller dårlig stemning. Derfor er jeg også ret sikker på, at du nok skal få gjort noget ved det på en rigtig fin måde. Jeg håber, at du har mod på at følge nogle af mine råd, så du ikke længere behøver at gå og være nervøs for, at dine ting bliver taget.
Kærlig hilsen BørneTelefonen