Hun stjæler fra mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er sur på din søster. Det er bare rigtig irriterende, når man ikke kan få lov til at have sine ting i fred. Du skriver, at du synes, at det er for dårligt, at hun stjæler fra dig. Det vil jeg give dig helt ret i. Hvor er det godt, at du har skrevet herind, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.

Jeg tænker, at din søster er nødt til at få at vide, at du har lagt mærke til, at hun har taget nogle af dine ting. Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle det til dine forældre. Derfor tænker jeg, at du måske selv kan fortælle hende det. Du kan for eksempel invitere hende ind på dit værelse eller ud at gå en tur. Så kan du sige til hende, at du har på fornemmelsen, at hun har taget nogle af dine ting. Jeg synes også godt, at du kan sige til hende, at det faktisk gør dig rigtig ked af det fordi, du er glad for dine ting og også gerne vil beholde dine egne penge. Hvis du har lyst, kan du sige til hende, at hun gerne må låne nogle af dine ting, hvis bare hun spørger dig om lov. Hvis det er svært for dig, at tale med hende om det, kan du skrive et brev til hende og lægge det på hendes værelse. Du kan også vise hende det brev, som du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.

Hvis det slet ikke hjælper, så tænker jeg, at det alligevel vil være en god ide at snakke med dine forældre om det. Så kan du sammen med dem finde ud af, hvad der mon bliver af dine ting og penge, og hvad i kan gøre ved det. Måske har din søster brug for at få flere lommepenge eller nogle af de samme ting som dig. Ved at snakke med din søster om det, så kan hun også få hjælp til, hvordan hun kan lade dine ting være samtidig med, at du kan få lov til at have dine ting i fred.

Du skriver, at du ikke vil fortælle dine forældre om det, og at du ikke har sagt det direkte til din søster. Det får mig til at tænke, at du måske tænker over, at du ikke har lyst til at skabe konflikter eller dårlig stemning. Derfor er jeg også ret sikker på, at du nok skal få gjort noget ved det på en rigtig fin måde. Jeg håber, at du har mod på at følge nogle af mine råd, så du ikke længere behøver at gå og være nervøs for, at dine ting bliver taget.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.