Homoseksuel?

Hej børnetelefon.

Jeg er en pige på fjorten, og jeg er meget forvirret over min seksualitet. Jeg er så bange for jeg er homoseksuel. Fordi jeg tror ikke min familie kunne acceptere hvis jeg var rent faktisk var, og min klasse kammerater er meget fjendtlige overfor homoer.

Og jeg ved nogle af mine klasse kammerater har et lille “crush” på mig, men jeg kunne overhoved ikke forstille mig sammen med dem! Og jeg tror jeg gør dem forvirret fordi jeg ikke viser noget til gengæld.

Jeg ved jeg er ung, og er forvirret. Og jeg har selvfølgelig været forelsket i en dreng før, men aldrig i en pige? Måske tænder jeg bare på lesbisk sex?

Og så er jeg begyndt at være næsvis og fjendtlig overfor mine forældre, de bliver meget hurtigt sure, mest fordi de ikke er vant til mit “nye” temparement. Og jeg kan godt lide at være oprørsk, hvilket fører til jeg pjækker…

Jeg håber i vil hjælpe mig,
Hilsen en meget forvirret pige.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære forvirrede pige
På baggrund af hvad du skriver, kan jeg ikke sige dig, om du er til drenge eller piger. For heteroseksuelle piger kan kan sagtens tænde på at se lesbisk sex.

Man kan tænde seksuelt på at se al mulig slags sex, uden at det nødvendigvis er noget man gerne selv vil gøre. Vores fantasi er ligeglad med hvad der anses for at være ”normalt”. Og selv om en pige gerne vil prøve at have sex med en anden pige, er hun stadig ikke lesbisk af den grund. Seksuelle eksperimenter kan løbe i alle retninger, hvis vi er nysgerrige nok.

At du ikke gengælder følelserne hos dem i klassen som har et crush på dig, betyder heller ikke noget. Altså bortset fra, at du bare ikke er vild med dem. Jeg synes, at det er meget ærligt og fint, at du ikke viser dem der er forelskede i dig nogle varme følelser – for det ville jo være at snyde dem.

Jeg fornemmer, at du er gået ind i en fase af din udvikling hvor du mærker dig selv på en ny måde. Du fortæller om dit nye temperament og oprørskhed. Jeg tror, at det kunne handle om, at du afprøver en mere voksen og selvstændig måde at tænke og leve på?

At være næsvis og fjendtlig overfor sine forældre betyder ikke at man hader dem, men mere at man definerer nogle grænser, som man ikke vil have at de går ind over. Man er ikke så optaget af at ”please” sine forældre, og man ønsker sig mere og mere frihed. Samtidigt er øvelsen også at øve sig i at indgå kompromiser, så man kan leve sammen på en god måde i familien, hvor der er plads til at have sin egne meninger og respektere, at ikke alle andre er enige. Kan du genkende det?

Jeg bed mærke i, at du skriver at dine klassekammerater er meget fjendtlige overfor homoer. Det er du ikke, tror jeg. Det tyder på, at du ser mere nuanceret på tingene end dine jævnaldrende gør for tiden. Du overvejer samtidig din egen seksualitet og bliver forvirret. Det forstår jeg godt.

Forvirringen er måske en slags ”flytterod” i hovedet, der skyldes at du hele tiden får nye erfaringer, lyster og idéer, som lige skal hvirvle rundt noget tid, før de finder en plads i hjernen. Håber det giver mening for dig at se det fra den vinkel? Du skal nok få en afklaring - men du skal bare have lidt tålmodighed med dig selv lige nu, tror jeg.

Lige et godt råd til sidst: Lad være at pjække. Det er så hårdt at komme bagud. Lav dit oprør uden at det går ud over din skole, for din egen skyld.

Du er velkommen til at ringe og snakke med os på Børnetelefonen 116 111, hvis du har behov for det.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?