Brev
Homo eller ej?
Hej!
Jeg er en dreng på 17, og jeg er usikker på, hvem er jeg til. Jeg vil starte med lidt baggrund, da det måske er relevant.
Jeg har to forældre, ligesom de fleste andre, men det der er lidt anderledes omkring dem er, at de begge er kvinder. De har været gift i næsten 20 år, og jeg blev født vha. kunstig befrugtning.
Jeg bor sammen med 3 kvinder, mine forældre, og så min tvillingesøster. I hele min familie, omkring en 20 – 25, er der kun 7 mænd, og dette inkludere mig, så jeg har altid været omgivet af kvinder. Jeg ved ikke om dette er relevant, men det er vel godt nok at have med. En anden del omkring mig, som nok også bør nævnes er, at jeg har diagnosen aspergers syndrom. I 2013 gik jeg ud af 9. klasse, og gjorde mig klar til at starte i gymnasiet, jeg fik meget gode karakterer, og jeg gik i en klasse med en lidt alternativ undervisningsmetode, som virkede ekstremt godt for mig. Denne metode gav mig et enormt stabilt miljø, så der var ikke rigtig nogle problemer, jeg fik dog en mistanke om, at jeg nok havde aspergers forholdsvis tidligt, men sagde aldrig noget omkring det. Da jeg så endelig startede på gymnasiet i sommeren 2013, gik det hele galt. Jeg startede på et meget stort gymnasie, der var 19 nye klasser, og det var bare slet ikke for mig, jeg gik ned med stress og en depression bare 2 måneder efter skole start. Jeg kom ret hurtigt i dialog med min studievejleder omkring de sociale problemer, som jeg gik og døjede med. Inden jeg stoppede fik jeg en henvisning til Børn og unge psykiatrisk afdeling, med fokus på ASF (Autisme Spektrum Forstyrrelse). Jeg startede så mit forløb på Bispebjerg, og cirka 2 måneder efter havde jeg så fået diagnosen. Jeg endte med at gå hjemme uden at se nogle mennesker, uden for min familie, overhovedet i 10 måneder. Jeg har altid været sådan rimelig underudviklet, ikke bare i form af kroppen, men også sindet, men efter ikke at have lavet noget, ikke at have set nogen, i så lang tid, gik det ikke så godt for mig. Jeg har aldrig sådan rigtigt været interesseret i piger, eller drenge for den sags skyld, i hvert fald ikke seksuelt.
I sommeren 2014 startede jeg så i gymnasiet igen, denne gang på en HTX, og det virker bare så super godt for mig, så godt, at min udvikling går meget hurtigt, og jeg er sådan begyndt at kigge på andre, men jeg går i en kun drenge klasse. Kun en gang før jeg startede der, har jeg været noget der lignede at være forelsket, og det var i en dreng (9. klasse). Det er dog ikke sådan, at jeg går på en kun drenge skole, der er masser af piger der, og jeg synes ikke, at de er specielt interessante. Jeg talte lidt med en ven (Fra England) om fortalte hende lidt, omkring mine følelser, og hun var vældig flink, men har jo selvfølgelig ikke rigtig nogen erfaring med dette emne.
Når jeg ser porno, forestiller jeg mig også ofte, at jeg er pigen, og ikke drengen, jeg synes også samtidig, at de lidt ædlere pige dele ikke er særlig attraktive, faktisk en smule ulækre.
Jeg håber i kan hjælpe mig en smule, for jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal gøre, og om jeg skal gøre noget overhovedet.
Jeg beklager den lange besked, er bare en smule fortvivlet, og rimelig dårlig til at formulere mig.
Hilsen MS.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære MS,
Tusind tak for dit brev! Du skal slet ikke beklage længden – det er godt skrevet, og du har givet mig en ret god fornemmelse af, hvordan du er vokset op, og hvordan du har det. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Det lyder som om, at du har haft nogle svære år efter folkeskolen, så jeg er meget glad for at læse, at du nu er startet på HTX – og at det går rigtig godt.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt forvirret omkring, hvad du egentlig er til: piger eller drenge. Du fortæller om, at du er vokset op i en familie, hvor der har været mange kvinder, men ikke så mange mænd. Måske har du valgt at fortælle om det, fordi du selv har tænkt, at det kan have haft indflydelse på, hvordan du ser på andre mænd og kvinder i dag? Man bliver præget af dem, som er tæt på en på mange forskellige måder, og det kan sagtens være, at din opvækst i et hjem, og i en familie, fyldt med kvinder, har fået dig til at se på mænd og kvinder på en helt særlig måde. Men man kan ikke udlede, hvordan ens seksualitet er, på baggrund af ens opvækst eller familieforhold.
Du fortæller også, at du før har prøvet at være en slags forelsket i 9. klasse i en anden dreng. Du skal vide det er helt normalt man kan føle sig tiltrukket både af drenge og piger. Det er der mange teenagere der oplever, og er en del af det at finde ens seksualitet.
Jeg kan forstå du altid har følt dig underudviklet, og i mange år slet ikke har været interesseret i at kigge på andre på dén måde, og det får mig til at tænke på, at det så egentlig ikke er så mærkeligt, at du ikke er helt klar over, hvad du er til. Man kan være lang tid om at finde ud af, hvad man er til.
Når du fortæller, at du forestiller dig, at du er pigen, når du ser porno, kan det måske også være fordi, drengekroppen er den, du kender – og den, du bedst kan forestille dig at have noget med at gøre. Det behøver ikke være at udtryk for, at du så er til drenge – men det kan det godt være.
Selvom det kan være virkelig svært, er mit bedste råd, at du prøver at være lidt tålmodig med dig selv. På et tidspunkt vil du helt sikkert blive mere sikker på, hvad, og hvem, du har mest lyst til. Det kan være, at du på et tidspunkt får mod på og lyst til, at prøve lidt af hvert. Det kan også være en rigtig god idé at snakke med nogen om det. Andre vil ikke kunne fortælle dig, om du er til det ene eller til det andet, men “bare” det at tale højt om de tanker og følelser, man har, kan hjælpe en til at komme tættere på, hvem og hvad man er til.
Måske har du lyst til at læse lidt mere om homoseksualitet? Der findes f.eks. lidt information på Sexliniens hjemmeside lige her: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=28990. Du er også meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen eller skrive til os på chatten, hvis du har lyst til at snakke om det hele.
Ellers håber jeg, at du vil være lidt tålmodig med dig selv – og så skal du nok finde ud af, hvad du er til på et tidspunkt.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen