Brev
Holder lillesøster fast
Brevet er redigeret. Rådgiveren har læst hele brevet.
Hej.
Jeg har haft en ubehagelig oplevelse tidligere på aftenen. Da jeres chat ikke har åbent, var jeg inde for at læse nogle af folks breve til brevkassen.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Du har gjort alt det rigtige. Du har hjulpet din lillesøster og din far i en situation, hvor det blev svært og udviklede sig til noget ubehageligt for jer alle. Jeg kan godt følge dig, at det har været voldsomt for jer alle. Og det som jeg tænker er, at det kan være en idé at få talt det igennem der hjemme. Især hvis der bliver en anden gang, hvor der er behov for at give lillesøster stikpille eller noget, der minder om det. Det kunne fx være, at far skulle tage en pause og få ro på lillesøster, så hun er rolig og ikke ude af sig selv. At han kan fortælle, at pillen hjælper hende så det ikke gør ondt. Ligesom du gjorde. Det havde bare været fint, at jeres far også kunne have set, at lillesøster lige skulle trøstes lidt.
Det er rigtig mange børn, der ikke kan lide at blive holdt fast. Og når hun samtidig har det skidt, så bliver det hurtigt indviklet og svært at være i. Kunne I der hjemme tale om, det med at tage en trøste pause, så alle mand får ro på og kan tænke klart. Selvom mor siger, at det er bedst at gøre det så hurtigt som muligt, så tror jeg på, at det er godt at blive trøstet og være tryg, også selvom det ikk er rart med stikpillen.
Jeg tænker, at du godt kan tale med psykologen om det. På den måde du beskriver det der skete, forstår jeg at dine forældre er gode forældre, dog er der ting I er uenige om!  Men, det tænker jeg er vigtigt, at du selv vurderer hvad du har det bedst med.
Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg beklager ventetiden.
Du er velkommen til at ringe, sms'e eller chatte, hvis du har brug for at snakke mere med os.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen