Brev
Hørte min mor havde sex
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år, og jeg syntes selv at jeg har et ret stort problem. Det hele startede i efteråret, hvor min mors kæreste kom. Vi bor i et hus hvor der er 2 soveværelser. Så min mor og lillesøster deler værelse og de sover i samme seng. Min mors kæreste plejer at køre hjem ved en 22-01 tiden.
En dag da han var der og jeg var lagt i seng, begyndte jeg at høre stønne lyde inde fra stuen (mit værelse ligger lige ved siden af stuen, så kan høre alt hvad der forgår derinde). Først tænkte jeg at det nok bare var fjernsynet, men efter noget tid blev jeg klar over hvem det var. Det var min mor og hendes kæreste. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, så jeg lå bare og holdet mig for ørene. Det føltes som en evighed, bare at ligge der og vente til de var færdige.
De første par dage vidste jeg ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg fortalte ikke til min mor. Og heller ikke min bedste veninde, for jeg er bange for hvad hun ville syntes om min familie bagefter. Nu er det sket mange gange. Jeg ligger vågen når han er der og uanset hved jeg gør så kan jeg ikke sove. Det er som om min krop vil vente på at det sker.
Efterhånden er jeg begyndt at have mit headset liggende ved siden af min seng. Så satte jeg musik i ørene imens. Men det er alligevel ikke rart at ligge der og vente på de er færdige.
Nogle gange imens det sker plejer jeg at læse i nogle af mine gamle dagbøger (imens jeg hører musik) Så tænker jeg på noget helt andet. Men der skal ikke meget til før at jeg bliver ked af det og tænker på min far. Jeg ved ikke om jeg havde haft det så dårligt hvis det havde været min far men det er det ikke…
Det sker stadig tit. Og jeg ved ikke om jeg skal/vil fortælle min mor om det. Mig og min mor snakker tit sammen og har et godt forhold, men jeg ved bare ikke om jeg kan fortælle hende det. Jeg er bange for at hun kommer til at skamme sig, eller bliver sur på mig? hver gang han kommer får jeg det også dårligt og kommer til af tænke på om de skal gøre det… Det er selfølgelig ikke hver gang det sker. Men når det sker er det virkelig ikke rart…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev til brevkassen. Du har skrevet et fint brev som sætter mig rigtigt godt ind i dit problem, med at du ikke synes det er rart, at du kan høre din mor og hendes kæreste inde i stuen.
Det lyder som om, du har fundet på nogle rigtig gode måder, at undgå, at høre dem. Det er smart, at du har fundet på at høre musik med dit headset og læse i din dagbog. Det hjælper dog ikke på at du stadig ved, hvad der sker inde i stuen, at du bliver ked af det og kommer til at tænke på din far. Når jeg læser dit brev, forstår jeg det sådan at der er to ting der går dig rigtigt meget på. Den 1. Er at du kan høre din mor og kæreste og 2. At du tænker på din far. Det håber jeg er rigtigt forstået? Jeg vil i mit svar skrive ud fra de to ting.
1. Du skriver i dit brev, at du ikke ved om du skal eller vil sige det til din mor, men at i har et godt forhold. Fordi I har et godt forhold tænker jeg, at det ville være super sejt af dig, at fortælle hende det – mon du har mod på det? Jeg tænker, at din mor først kan gøre noget ved det, hvis hun ved, at du kan høre dem.
Du skriver, at du er bange for, at hun bliver sur på dig eller kommer til at skamme sig. Det er nogle tanker du har som jeg synes er meget fornuftige, måske vil din mor synes det er lidt flovt, men som jeg skrev før så tænker jeg, at hun ikke kan gøre noget ved det før hun ved, at det er et problem for dig. Jeg gætter på, at din mor ikke bliver sur på dig – for det jo ikke din skyld. . Hvis du vælger, at tale med hende om det skal du måske overveje, hvordan du kan få det sagt til hende. Er der noget tidspunkt der er bedre end andre? Måske en dag, hvor du er alene sammen med hende? Nogle synes det kan være rigtigt svært at få sagt, måske er en mulighed, at du viser hende dit brev og mit svar?
Det kan måske også være en hjælp at tænke på at når du kan høre din mor og hendes kæreste være sammen, så er det fordi de er glade for hinanden og det de gør er en helt naturlig ting. Alligevel kan det være rart at få talt med mor, så hun er vidende om du kan høre dem. Det er ikke sikkert det er til at lave om på, men mor bliver så klar over at det påvirker dig, og I kan sammen tale om, hvordan du kan blive mere tryg. Måske en mulighed kunne være at du når mor har besøg af hendes kæreste sover sammen med din søster i mors seng, hvis hendes værelse er længere væk fra stuen?
2. Du skriver, at der ikke skal meget til før du bliver ked af det og tænker på din far. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan dit forhold til din far er? Når jeg læser det får jeg et billede af, at der er nogle ting med din far som du er ked af? Måske savner du ham? Måske du ville ønske at din mor og far stadig var sammen? Det er noget jeg gætter på og jeg ved ikke om det er rigtigt eller om det er sådan du har det, måske kan det også være noget helt andet? Måske kommer tanker om din far, især når du kan høre din mor og hendes kæreste i stuen? Uanset hvad tænker jeg, at det er nogle ting der er vigtige, at du får talt med din mor om. Ved at tale om det kan man nogle gang få det bedre med hvordan tingene er – hvad mon du tænker om det?
Jeg håber mit svar har givet dig nogle ideer til, hvad du kan gøre? Hvis ikke eller du har brug for at tale mere om det er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, her sidder nogle søde rådgivere klar til at lytte og snakke med dig.
Mange tanker og hilsner Børnetelefonen