Hjemve som 14 årig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år. Tak for dit brev ind til BørneBrevkassen, det er rigtig godt, du skriver herind, med hvordan du har det. Jeg kan godt forstå, at du bliver nervøs ved at tænke på den lejrtur. Det er ikke altid, der behøver at være en grund til at nervøsiteten over de nye og fremmede ting melder sig. Alene det, at man ikke har været på stedet før, kan give sommerfugle i maven. Jeg kender en del børn/ unge på din aldre og ældre, der har samme følelser, det gør selvfølgelig ikke din nervøsitet mindre. Jeg tænker, du er rigtig godt på vej, når du gerne vil sove ved familie. Er der nogen i din familie, du kan tale med om hvordan du har det. Jeg tænker også på, om det kunne være en mulighed for dig at tale med en af de lærere, der skal med på turen. Kunne det være en ide, at du kan få nogle specielle aftaler med lærerne. Det kunne være aftaler om hvor og med hvem du skal sove. Måske kan det være en hjælp for dig at sove tæt på de voksne. Jeg spekulerer på, om du måske kan gå ind på nettet også søge på den lejr, hvor I skal være henne. Måske kan du finde billeder, eller oveni købet youtupe videoklip fra lejren. Kunne det tænkes, at klip og billeder fra lejren, vil gøre den mindre fremmed for dig. Det kan nogle gange være sådan, at selve det at bekymre sig om at blive til grin, kan fylde lige så meget som selve, det man skal. Og det kan være med til at stresse en på forhånd. Er der nogen af dine kammerater, du kunne tale med om sådan noget? Det kunne være, I talte om det mere bredt, for så at komme mere specifikt ind på det at være på lejr. Du kunne måske også aftale med in mor, at I kunne sende en godnat sms, eller at I lige ringede og sagde godnat, hvis du tror, det ville være hjælpsomt..? Har du brug for at tale mere om din bekymring for lejren, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der er nogle rådgivere, som gerne vil lytte til, hvordan du har det. Og måske har de også nogle flere fif, der kan være gode at prøve af, som middel mod hjemve...  Mange Kærlige hilsner BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.