Hjemve

Hej BørneTelefonen.

Jeg har det problem at jeg har hjemve og det har jeg haft det sidste halve år, men det er kun når jeg er hos min far (og sjældent andre steder) at det opstår.

Når jeg får hjemve bliver jeg mest bange for at der er sket noget med min mor, min mors mand og min lillebror, jeg skriver altid godnat til min mor når jeg skal sove men det hjælper ikke.

Jeg er 11 år og ser normalt min far lørdag og søndag hver anden weekend.
Jeg har fortalt ham at jeg har hjemve, men ikke at det kun er hos ham det sker, og jeg synes det er svært at fortælle ham det.

Min far siger at jeg enten skal komme hele weekenden eller sige på forhånd at jeg ikke har lyst den weekend.
Men jeg ved ikke om jeg får hjemve den weekend så jeg vil ikke tage chancen, hvis jeg nu ikke kan komme hjem hvis det bliver nødvendigt.

Jeg ved ikke om jeg skal tage afsted og jeg synes også det er svært at sige til min far at jeg ikke vil komme. Hvad skal jeg gøre? Hvordan kommer jeg af med min hjemve?

Mvh Den 11 årige dreng

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11 årige dreng.

Der er rigtig mange, der har det som dig. Hjemve er en gangske nartulig ting. Og det er noget vi alle har oplevet på et tidspunkt i vores liv.

Skal man tænke lidt over det at have hjemve, så er det jo dejligt, at der er noget man savner så meget, at man gerne vil hjem. Hjemve kan bare blive et problem, hvis det så stopper en i, at komme ud og opleve en masse ting.

Du lyder dog ikke til, at du vil stoppe med at opleve ting. Du tager jo stadig hjem til din far. Dine tanker om, at du jo ikke vil aflyse din weekeend hos din far, fordi du jo ikke ved om du får hjemve, fortæller mig, at du er rigtig god til at mærke dine følelser. At du ikke vil tage chancen og aflyse, viser jo også, at du nok også er rigtig glad for tiden med din far. Og det er super dejligt.

Det kunne være en mulighed, at du inden du skulle hjem til din far, snakker eller skriver med din far om, hvad I skal lave, når du er hos ham. Så har du måske noget du kan glæde dit til, i stedet for at tænke på, om du får hjemve. Hvad tænker du om det?

Hjemve kan nogen gange også skyldes tanker om, hvad de andre laver, når man ikke er der. Går man glip af noget? Er alle ok? Så det kunne være en idé, at snakke med mor om, hvad de skal lave hjemme hos hende. Det kan måske også være en hjælp til at få mere ro på. Det kunne måske også hjælpe, at du aftalte med din mor, at I ringede sammen en gang om dagen, mens du var hos din far. Så ville hun kunne fortælle dig, at alt er ok.

Jeg synes du beskriver dine tanker og føleser rigtig flot i dit brev. Og det er rigtig vigtigt du får snakket med din mor og far om det. Jeg tror, at det vil være en rigtig god hjælpe for dig og give dine far mulighed for at snakke med dig om det. Hjemve handler nemlig ikke om, at man elsker nogen mere end andre. Hjemve kan bare dukke op, selvom man har det rigtig godt, hvor man er.

Du kan måske vise din mor og din far dette brev, hvis det er lidt svært at få sagt.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig lidt. Husk endelig på, at det er helt normal. Det er helt ok at føle hjemve. Det er ganske naturligt.

Skulle du få brug for det, kan du altid ringe ind til os på 116111.

Kærlige tanker fra

BørneTelefonen.

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.