Brev
Hjemmet
Hej jeg er en pige på 13 år
Har det rigtigt dårligt herhjemme og min bonusmor er altid efter mig og alt muligt og er altid sur på mig og gider faktisk ikke bo herhjemme længer og der ingen der forstår mig, kan ikke bo ved min mor fordi snakker ikke med hende. Hvad burde jeg gører? Fordi der ingen der lytter til mig..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tusind tak for dit brev. Hvor er du modig, at du skriver til os her på Børnetelefonen.
Jeg kan godt forstå, at du finder det svært derhjemme for tiden. Det kan være svært at være i en familie, når ens forældre er skilt. Faktisk har du allerede, ved at skrive til os, vist, at du har mange flere kræfter end du aner. Du beder om hjælp, og det er sejt og modigt.
Du fortæller, at du ikke kan bo hos din mor, for I snakker ikke sammen, og du fortæller også, at du ikke bliver lyttet til. Det kan jeg godt forstå, at det må føles hårdt.
Jeg synes, at du skal gå til din far. Evt. spørge ham, om han vil med dig ud at gå en lille tur, eller om han vil komme ind til dig på dit værelse. Fortæl ham, at du har brug for at snakke med ham, da du har det dårligt.
Måske vil din far komme til dig med det samme, og måske vil han sige, at han ikke lige har tid. Men du skal holde ved, og sige til ham, at du altså vil tale med ham nu. Jeg er ret sikker på, at din far så vil gå med dig. Når du har din far hos dig, så skal du fortælle ham lige præcis, hvordan du har det, og hvordan det føles indeni. Fortæl ham også, at du faktisk slet ikke har lyst til at bo derhjemme for tiden.
Hvis du har forsøgt at tale med din far, og det ikke er lykkedes, så synes jeg, at du skal få fat i en lærer på skolen, som du rigtig godt kan lide. Fortæl læreren hvordan du har det derhjemme, og at du ikke føler, at du bliver lyttet til. Bed din lærer om at hjælpe dig. Jeg kender fra mange andre breve herinde fra Børnetelefonen, at der er mange børn og unge som får den allerbedste hjælp fra en lærer. Din lærer vil kunne kontakte din far, og så vil I kunne få en snak alle sammen om, hvordan I alle kan få det rart sammen derhjemme. Måske din bonusmor skal med også, men det kan du tale med din lærer og far om.
Nogle unge står i den situation, at de hverken taler særligt godt med deres forældre eller lærere – selvom  de prøver. Måske kan du genkende følelsen af, at du ikke rigtigt kan ‘trænge igennem’ eller blive forstået af de voksne omkring dig. Jeg kan i hvert fald se, at du slet ikke taler med din mor. Jeg ved ikke hvorfor. Men måske vil du gerne have hjælp til at tale med dine forældre om, hvordan du egentlig har det, hvor du bor. Selvom du ikke taler med din mor, så har hun og din far jo stadig ansvaret for, at du har det godt.
Måske kunne det hjælpe dig med at tale med en bisidder fra BørneTelefonen? Du bestemmer, hvad I skal tale om, og hvor meget du vil fortælle. Du kan ringe på tlf. 35 55 55 59 og tast 2. Så får du fat i en bisidder, som ved rigtigt meget om, hvilke muligheder, du har.
Jeg tænker, at en bisidder kan være en mulighed, du kan have i baghovedet, hvis det ikke lykkes at få hjælp fra de voksne i skolen eller hjemme.
Jeg tænker, at du allerede er rigtig godt på vej, og at du er meget stærkere end du selv tror. Du har jo kontaktet os,- godt gået.
Venlig hilsen Børnetelefonen