Brev
Hjem til Mor
Hej
jeg er en pige og er 12 år og har brug for hjælp
fordi min far har spurgt om jeg vil bo hos ham eller hos min mor
jeg vil gerne bo hos min mor
men jeg ved ikke hvordan jeg skal fortælle det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år.
Jeg synes, at det er flot at du har fundet ud af, hvem af dine forældre at du helst vil bo hos. Det kan være en meget svær beslutning at tage. Det er et stort spørgsmål, de har givet dig.
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er svært at skulle vælge mellem at bo hos din far eller hos din mor. Og det er især ikke rart at skulle fortælle det til dem.
Hvad med at skrive i et brev til din far, at du har valgt at bo med din mor. At også elsker ham og du håber at se ham en masse alligevel, og lave sjove ting sammen med ham. Hvis det er sådan du har det?
Det kan nemlig være nemmere at skrive sådanne ting i et brev end at skulle sige det direkte.
Du skal vide, at din far nok allerede er forberedt på, at du måske vælger at bo hos din mor. Og det er jo ikke dig, der har valgt at I skal flytte fra hinanden. Og det er ikke dig, der har valgt at du skal tage denne beslutning. Desuden ved din far også, at det ikke er fordi du ikke elsker ham, hvis du vælger at bo hos din mor.
Jeg håber, du ellers har det okay+ Det kan nemlig være svært, når ens forældre vælger at flytte fra hinanden. Hvis du brug for at snakke med os, er du velkommen på 116111. Det kan også være at du vil ringe til Børnenes skilsmissetelefon hos Statsforvaltningen. Du kan kigge og se om det er noget for dig: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8495.
Jeg håber, I finder ud af det på en måde, der er bedst for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen