Brev
hjelp mig
Hej
der jeg hvar lille jeg gik i skole i 0.a min far drak og det gør han sdadig ligt han drak i fradags
men min mor har vert syg lige siden jeg blev født min mor hvar trat helle tiden og nu går det bedder
hun har en rådgiver der hjelper henne hun faldt af en hest der jeg hvar 5 år og hun har et eller anded gikt
Jeg har en storsøster der er 14 år.
Jeg har lige vert på pleje familie
der jeg hvar 7 år begynte jeg og ver ved dem men de hvar onde mod mig jeg skulle altid dek bør og handle end med dem og alt det der og nu stobed jeg med og ver ved dem
det er jeg glad for nu bor jeg hos min mor hun har det bedder men hun er ligt trat
jeg. Gik på … skole men er lige skifted over på … skole for de jeg skule have fortalt tingene fler gange (navne er fjernet og redaktøren bekendt.)
men hjelp har det svert skenes tit med min mor
kh l (navnet er ændret og redaktøren bekendt)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L,
Tak for dit brev og for din fine forklaring på, hvordan det er hjemme hos jer og hvad der sker derhjemme.
Det lyder som om, at du er rigtig god til at sige fra, når der er noget som du ikke kan lide. Det er meget flot.
Det er dejligt at høre at du er glad for at bo hos din mor og hun har det bedre. Også at du er kommet på en ny skole, der er bedre til at forklare dig skoleting på din måde.
Jeg læser ud fra dit brev, at du synes det er svært, at du tit skændes med din mor og gerne vil have hjælp til at stoppe eller ændre det.
Det er virkelig flot, at du ikke vil have at i skændes så tit. Det er ikke rart og bedre at I kan hygge jer.
Måske kan du sige til din mor, at du synes det er svært at i skændes så tit. At du gerne vil have det skal blive bedre.
Du kan måske tænke over, hvad i skændes om og om det næsten er det samme hver gang. Og så kan du tale med din mor om, hvad i kan gøre anderledes, så i ikke skændes så tit. Det kan være i skal aftale, holde en hyggedag sammen en dag om ugen.
Jeg håber, du kan bruge lidt af det jeg har skrevet, så du kan få snakket med din mor. Eller måske er der en lærer på din nye skole, du kan snakke med? Hvem mon det kan være, en der er sød...
Du kan også vise hende det brev du har skrevet til os, og så kan i tale om det du har skrevet og om, hvad i kan gøre for at ændre det.
Pas rigtig godt på dig selv og husk du er velkommen til at skrive eller ringe ind til os på 116 111.
Kærlig hilsen til dig fra
BørneTelefonen