Hjælp ved ikke hvad jeg skal gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år,

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har haft overskud til at skrive.

Jeg ved fra andre unge, at de føler ligesom dig, når de skal skifte fra mor til far. Det ved jeg godt måske ikke hjælper dig, men alligevel kan det måske være en hjælp at vide, man ikke er alene.

Du skriver, du er bange for at gøre far ked af det… Hvis nu du tænker på din far, som en der godt kan holde til at høre, hvordan du har det. Men vil blive rigtig ked af ikke at vide, hvordan du har det. Man kan sige, at det er svært for din  far at ændre sig, hvis du ikke hjælper ham lidt med at fortælle ham, hvad du savner ved ham.

Du beskriver så fint, hvad du savner …hvordan ville det være at sige det til din far?

Jeg tænker, at det er super vigtigt, at du får fortalt din far, hvordan du har det. At du savner, han er lidt nysgerrig på dit liv, og at du har brug for at dele dine tanker med ham, uden hans nye kæreste er en del af det.

Jeg ved godt, at det kan være svært at få sat ord på. Måske kunne du foreslå ham, at du og han havde noget tid sammen – måske bare 1 time eller 2, når du kommer over til ham. I kunne gå en tur, lave mad sammen – bare jer 2 – eller noget helt andet. Hvordan lyder det for dig…?

Måske tænker du, det har min far ikke tid til? Men det skal far have tid til, og jeg forestiller mig, at han rigtig gerne vil vide, hvordan du har det. Det er din far, som skal passe på dig og give dig et trygt og rart hjem at være i. Tit skal forældre bare hjælpes lidt på vej for at forstå.

Hvis det er for svært for dig at sige, kan du skrive det i et brev eller en besked til ham. Det kan han så læse, når han har tid, og I kan snakke om det bagefter. Hvad tænker du om det…?

Jeg tænker også på, at det nok ville være godt, hvis du og din mor kan tale om dit problem – kan I mon det? Jeg tror, at du har brug for at snakke om, hvordan du føler – uden at det skal handle om, hvad din mor mener om din far. Du kan vise din mor dit brev og svaret her. Det kunne være en god måde at få startet snakken på?

Udover at det er vigtigt at tale med nogen, der kender dig, så skal du vide, at du altid kan ringe eller skrive til os på 116 111. Der sidder voksne klar til at snakke om med dig og måske give dig nogle flere idéer til, hvad du selv kan gøre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.