Brev
Hjælp søges
Hej bb.
Jeg har brug for hjælp til at få hjælp, jeg har brug for at tale med nogen om mit liv, nogen professionelle.
Men jeg kan ikke finde ud af at spørge min mor, vi taler normalt godt med hinanden, når der er noget der VIRKELIGT går mig på kan hun mærke det.
Men hun er ikke tankelæser, hun prøver altid at gætte på hvad det er, det gør det nemmere for mig at tale, men jeg tror ikke at hun får nemt ved at gætte det her…
Er der nogen sætninger og ord jeg kunne sige så hun bedrer forstår mig når jeg tager mig sammen til at tale med hende?
På forhånd tak!
Kh pige 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13år Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du har et rigtig godt forhold til din mor, og at i kan tale om mange ting. I forhold til dit spørgsmål, så er der en række ting du kan gøre. Først og fremmest, så sørg for at finde et tidspunkt hvor hun har ro til at høre, hvad du fortæller. Voksne har ofte tusind ting om ørerne, og når måske ikke altid at høre ordentligt efter. Du kan alternativt fortælle hende at du gerne vil tale med hende om noget vigtigt, og spørge hende, hvornår hun har tid til at snakke med dig. Du kan evt. sige til hende: ”Jeg vil gerne tale med dig om noget, men jeg synes det er lidt svært, så jeg har brug for at du lytter”.’ Hvis du er bekymret for, hvordan hun reagerer, så kan du fx sige først “Jeg er nervøs for, om du bliver vred på mig”. Nogle gange kan det også være svært at sige nogle ting ansigt til ansigt, og så kan det være nemmere at skrive det ned i et brev. Når man skriver et brev, er man også sikker på at man får sagt alt det, man gerne vil, uden at blive afbrudt. På dette link finder du en skabelon til et brev: Skriv det til nogen Jeg håber, at I får en rigtig god samtale, og at du kan bruge nogle af de ting, jeg har nævnt her. Hvis du har brug for at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kærligste hilsner BørneTelefonen