Hjælp nuuu! plejefamilie?

Hej børne telefonen..

Jeg er en piger på 13 år jeg har det meget svært.. Der er mange ting jeg vil skrive…

okay så jeg har haft stress i nœsten 2 år nu… Men først vil jeg lige forklare min historie så du kan forså det…

1:mine forældre blev skilt for lidt over fem år siden det kom jeg hurtigt over det gik fint.

2:min far fik en my kæreste. Også ca deromkring, det var fint nok hun var lidt træls i starten. Men de skændes meget nogle gange så meget at jeg ikke kunne sove eller noget og mine farmor og farfar skulle komme og berolige mig og mine søskende.

3:min far blev alkoholiker omkring samme tid som det andet. Det var forfærdeligt at være i rum med en far som er fuld heletiden. Især hvis hans kæreste ikke var hjemme. Det tog svært på mig og en aften gik det galt… Jeg kunne ikke overskue noget og min far kunne ikke trøste mig så jeg fik lov til midt om natte cykle hjem til min mor. Der blev jeg i et par dage. Og jeg ringede til min far og sagde at fra nu af ville jeg bo hos min mor og at jeg ikke vil være hos ham når han drikker alkohol. Og min søster besluttede sig også for at flytte.

4: min far flyttede længere væk med min bror og min fars kæreste. Det var helt fint.

5: 2011 min far blev psykisksyg og der var ,Mega uhyggeligt. Jeg kan huske vi skulle på ferie med ham det var den værste ferie i mit liv.

6: min far for der bedere PS han drikker ikke alkohol mere i et år efter skilsmissen.

7: har det svært i skolen socialt.

8:begynder at skrive til min lære om mine problemer og ser også psykolog og andet (som kun gjorde det være) et par år siden.

9: For af hvide at min søster har aoutisme dette tager hordt på mig og starter min stress hårdt ud, et par år siden.

10: jeg er ikke helt så meget i skole. Min søster har det lordt til… Skriver stadig til min lære som forsøger at finde hjælp. (Men for ikke nogen hjælp.. Skolengiver ikke så mange krav til mig vilket for mig til at føle handikappet. (2015)

11: skal starte på en anden skole. Og min søster skal på en efter skole for psykisksyge. Det er så slemt for min søster at hun nogle gange tænker hun gerne vil dø. Det har hun selv sagt til mig vilket knuser mig. (sidste år)

12: nu er min søster ikke rigtigt på den skole mere kun meget lidt det vil sige hun kommer meget hjem.. Hun har nu også depression og angst. Økonomien er meget strem. Min nye skole er okay. Men jeg haader stadig matematik og min lære er lordt. Vi for mega mange lektier for. Men lærende skal ikke det , jeg vil ikke føle svag. Min mor græder nogen gange fordi hun knokler(hun har også stress nu). …jeg er igang med at snakke med brus, men jeg kan bare ikke får sagt sandheden.Jeg har fået en ven . Men det er bare skide hårdt… jeg kan Slet ikkke gå i skole men det skal jeg.

Jeg tror gerne jeg ville i plejefamilie eller bonusfamilie….men kan bare ikke sige det.

Lad vær at svar : åååh vor er du sej det skal vkk blive bedre snak med nogen ! Det er mega træls i hjælper aldrig de børn der virkeligt har det dårligt! Plis tag jer sammen og hjælp andet end at skrive snak med nogen! Det er jo ikke så nemt!

Vær sød at hjælp fysisk jeg er så træt af at folk aldrig rigtigt hjælper!!!!!!!!!!!!!!!!!!!jeg er skide træt af alt.

Jeg cutter hjælp mig!

F*ck mit liv!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Sikke mange ting, du allerede har oplevet. Og mange af dem har desværre ikke været rare. Men samtidig tænker jeg også, at du må være god til at kæmpe. Du har taget én ting ad gangen. Og det har gjort, at du i dag har det okay med nogle af tingene. Mens andre af tingene stadig er svære.

Jeg vil gøre mit allerbedste for at hjælpe dig videre. Jeg forstår godt, at det kan være frustrerende at få at vide, at man skal tale med nogen om det. Men på BørneTelefonen, kan vi jo desværre ikke selv komme ud og fikse de problemer, som børn og unge står i. Derfor vil én af mine idéer blive, at der er nogen, du skal snakke med. Men jeg ved godt, at det ikke altid er nemt bare at få snakket om de her ting. Derfor vil jeg give dig nogle idéer til, hvordan du kan starte samtalen.

På din gamle skole lykkedes det dig, at skrive til din lærer og bede om hjælp. Jeg har hørt fra andre, der har gjort det samme, at det kræver meget mod. Derfor er jeg overbevist om, at du har meget mod. Mod, som du kan bruge til at bede om hjælp, så du kan få det bedre. For det har du nemlig fortjent.

Du skriver, at du måske vil i plejefamilie eller bonusfamilie. Her er kommunen dem, der vil kunne hjælpe dig bedst. Kommunen har nemlig en lang række måder, de kan hjælpe børn, unge og deres familier på. Hjælpen planlægges i samarbejde med dig og din familie. BørneTelefonen har noget, der hedder bisiddere. Det er en voksen, man kan tage med til møder på fx kommunen. En bisidder kan sørge for, at kommunen lytter til dig og at lovgivningen bliver overholdt. De kan også tale med dig om, de muligheder kommunen kan have for at hjælpe. Du kan læse mere om bisiddere her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Måske findes der på din skole en sød lærer, du kunne forestille dig at tale med, om de ønsker du har? Eller måske kunne sundhedsplejersken på skolen være en mulighed? Sundhedsplejersken er vant til at snakke med elever om alt – og er rigtig god til samtaler om de ting, der gør ondt. Og hun kan også hjælpe dig med at få sagt det, du gerne vil sige.

Du har mange oplevelser med fra fortiden. Er der nogen voksne omkring dig, der har sat sig ned og lyttet på, hvad du tænker om det hele?

Det er vigtigt, at du får mulighed for at fortælle, hvad du tænker og føler. Mange af tingene kan nemlig forbedres – og det er vigtigt, at du ved det. Din søster vil fx altid være autist, men ligesom alle andre kan autister, kan hun også få et dejligt liv. Hendes depression og angst kan behandles, så det kommer til at fylde mindre – eller måske helt forsvinder. Selv stress kan man også få hjælp til, så den ikke fylder. Det kan alt sammen blive bedre.

Du skriver i brevet, at du er begyndt at cutte. Der kan være mange grunde til, at man cutter. Måske gør du det, når du er ked af det eller sur? Mange har nemlig fortalt, at det handler om følelser, når de cutter. Der findes et sted, hvor du kan få hjælp til at komme ud af cutting. Et sted, hvor de ved, at det ikke bare er noget, man kan stoppe. Et sted, hvor de kan komme med gode forslag til, hvad man kan gøre i stedet for. De har en masse info på hjemmesiden, og de har også en anonym rådgivning, du kan bruge. Du kan læse mere om dem her: https://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/

Jeg håber, at du har fået nogle idéer, du har fået lyst til at prøve. Hvis du har brug for flere råd, eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?