Brev
Hjælp min mor kan ikke klare børn og hjem
Hvad skal jeg gøre for min mor kan få det bedre , hun er ked af det hele tiden, hun sover meget og skal rigtig mange gange bekraftes at hun er go nok,
vores hjem roder mine søskende vil ikke hjælpe medmindre de får noget for det, hun skriver tit til mig at hun snart ikke kan mere, jeg er rigtig bange for hvad hun gør ved sig selv lige pludselig, hun har været rigtig mange ting i gemmen og jeg har prøvet at sige til hende hun skal søge hjælp ,men hun mener ikke at hun behøver hjælp,
jeg har prøvet at overtag lidt styring der hjemme men det var som om det gjorder det værre, der tit vi ingen mad har hvor pengene er brugt på alt muligt andet fordi mine søskende er gode til at tikke og min mor kan ikke finde ud af at sige nej, jeg ville ønske i kunne hjælpe mig med hvad jeg kan gøre, hvem jeg kan ringe til muligvis en der kan komme ud og snakke med min mor få hende til at indse nogle ting, for jeg kan snart ikke mere hun fylder for meget i mit hovede ..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Det er rigtig godt, at du skriver til BørneBrevkassen og beder om hjælp, både til dig selv og din familie.
Sådan som du beskriver din familie, synes jeg bestemt, at I har brug for, at nogen hjælper jer.
Og det er slet ikke rimeligt, at du som 17 årig står med så stort et ansvar. Jeg kan godt forstå, at du synes, det fylder for meget.
Det er Socialforvaltningen i jeres kommune, der skal hjælpe dig og din familie. Måske ville det bedste være, at du henvender dig til Ungerådgivningen og starter der med at fortælle om din situation, sådan som du har gjort i dit brev. Så vil du og sagsbehandleren kunne snakke om, hvordan I bedst bliver hjulpet.
Du kan finde Ungerådgivningen på din kommunes hjemmeside.
Hvis du synes, du har brug for hjælp til det, kan du muligvis få hjælp fra en bisidder fra Børns Vilkår. En bisidder er en person, der kan fortælle dig om dine rettigheder, og som vil støtte dig til møder med sagsbehandleren i kommunen. Du kan læse mere om vores bisidderordning på vores hjemmeside. Her kan du også se, hvordan du får en bisidder.
Kærlig hilsen fra Børnebrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.