Brev
Hjælp min mor er altid sur på mig selvom jeg ikke gør noget
Min mor skilder mig ud
tager alt hvad jeg har
gir mig ikke noget nyt tøj
hun er ligeglad med mig og det kun mine søskende hun gør noget for
bare jeg siger noget siger hun jeg skal holde kæft
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år!
Dét, du fortæller om, lyder slet ikke rart for dig.
Jeg tænker også, at det heller ikke lyder rart for din mor eller dine søskende.
Gad vide, hvor længe det har været sådan? Gad vide, hvad der er sket, som har gjort det svært for jer derhjemme?
Gad vide, om din mor opfører sig sådan overfører dig i nogle bestemte situationer. Er der måske nogle andre gange, hvor hun opfører sig anderledes overfor dig. Tidspunkter, hvor hun er okay overfor dig?
Det kunne være rart, hvis I kunne tale om det derhjemme. Du har måske allerede prøvet at tale med din mor om det.
Jeg kan fortælle dig, at din mor har pligt til at passe godt på dig og hjælpe dig, så du kan have det godt.
Jeg foreslår, at du taler med en god voksen om, hvordan det er for dig derhjemme. Måske har du en god lærer på din skole, som du kan fortælle om, hvordan det er for dig derhjemme. Måske er der på din skole en mentor eller en anden voksen, som har det som sit arbejde at tale med børn og unge om, hvordan de har det og hjælpe dem til at få det godt igen.
Måske har du en far, som du kan tale med. Eller en god bedstemor eller bedstefar, som vil lytte til dig, så du ikke skal gå alene med dine tanker.
Jeg foreslår disse personer for, at du kan få støtte og opbakning. Hvis du ønsker, at det skal blive bedre for dig derhjemme, så vil det være godt for dig at have en voksens støtte.
Det kan være, at du har mod på at bede din kommune om hjælp? Hvis en familie har problemer derhjemme, så kan kommunen hjælpe jer med at finde ud af, hvad der skal til for, at alle i din familie kan få det godt.
Du har ret til at bede en voksen om at gå med dig til sådan en samtale, så du ikke skal føle dig alene. Det kan godt føles som en stort skridt at tage, hvis man ikke har prøvet det før. Hvis du vælger at gå til kommunen, kan du få en Bisidder fra BørneTelefonen. En bisidder kan gå med dig til møder med kommunen og støtte dig i at få sagt det, du vil sige.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Du er altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116111 og tale videre med en af de mange voksne, der sidder klar vred telefonerne. Vi kan også hjælpe dig med at finde nummeret til din kommune, hvis du vil have hjælp til det.
Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at få det godt derhjemme, sammen med din mor og dine søskende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen