Brev
Hjælp, Min Fr
Hej,
Jeg er en pige på 14 år. Jeg er meget ked af det hele tiden fordi at jeg ikke snakker med min far, søskende, papmor og alle de andre fra hans side. det hele startede med at jeg skulle spise is sammmen med mine venner efterskole sidste skoledag. men han sagde at jeg ikke kunne så sagde jeg bare så kan jeg ikke komme hjem til dig i den her weekend. så var jeg til noget fodboldafslutning der var han der også fordi at min lillebror og jeg spiller i samme fodboldklub, han sagde ikke engang hej til mig selvom jeg stod ved siden af ham det samme gjorde mine søskende eller min papmor heller ikke også ligesiden har jeg ikke snakket med ham. Jeg har også holdt 2 konfirmationer 1 hos ham og 1 hos min mor og jeg har stadig 5.250 hos min far men dem gider han ikke give må så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg savner virkelig at se mine søskende. jeg kan heller ikke koncentrere mig i skolen fordi jeg hele tiden tænker på det.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan virkeligt godt forstå, at du savner dine søskende! Derfor er det vigtigt, at du gør noget nu. Det er en god start, at du har skrevet herind.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det er ikke din skyld. Det er ikke sket fordi, du ikke ville hjem til ham den weekend.
Der er ikke noget, der gør så ondt som at blive ignoreret af sine forældre. Man føler sig uønsket og forsømt.
Når din far og hans familie reagerer sådan, så må der være noget andet galt. Måske forstår din far slet ikke, hvor forkert det hele virker på dig – og hvor meget, du savner dine søskende. Måske misforstår han dig og tror, at du helst vil have afstand til ham (selvom det er helt forkert). Måske har din far nogle følelser som vrede og jalousi. Skilsmisse kan godt give disse følelser hos forældre. Ofte kan man føle, at ens forældre ikke forstår én.
Måske skyldes hans måde at være på lidt af hvert. Uanset hvad, så er det ikke i orden, at du føler dig ignoreret af din far. Det er heller ikke i orden, at du ikke ser din fars side af familien og dine søskende.
Jeg vil foreslå dig, at du måske overvejer at tale direkte med din far. Fortæl ham om, hvordan du har det. Måske ved han ikke, ikke hvad hans opførsel gør ved dig?
Måske kan du skrive et brev til ham. Eller du kan vise ham det brev, du har skrevet her til BørneTelefonen og vores svar?
Jeg vil også opfordre dig til at finde en voksen, du kan betro dig til.
Det kan f.eks. være en lærer, du er glad for. Jeg tænker, at din lærer nok allerede har mærket på dig, at du ikke er, som du plejer. For du tænker også meget på det hele, når du er i skolen.
Måske kan du tale med et familiemedlem udenfor din egen familie. Det kan være rart at få snakket om de tanker og følelser, du går rundt med. Måske kan den person, du finder, hjælpe dig med at få talt med din far?
Jeg kan godt forstå, hvis du er frustreret over at din far bestemmer ift. penge. Fordi du har fået pengene i gave, må din far faktisk ikke tage penge fra dig og alene bestemme over dem. Din far kan læse mere om det konfirmand penge her: https://www.raadtilpenge.dk/Blog/2017/konfirmand
Jeg tænker dog, at det er en god ide at vente med at snakke penge indtil jeres forhold bliver godt igen.
Knus og kærlig hilsen BørneTelefonen