Hjælp mig nu forhelvede

Jeg er en pige på 15 år, og bor sammen med min mor og søster
Min mor, søster og jeg skændes konstant. Jeg kan ikke enes med nogen af dem.
Det er gået hen og blevet så slemt, så jeg fortæller min mor og søster hvor meget jeg faktisk hader dem.
Jeg er bare træt af at jeg altid er den anden i rækken.
 Min storesøster lånte for et år siden penge til en ferie med sin kæreste, og det gjorde hun så igen, og igen, og igen. Hun endte med at skylde min mor 6000kr… Hun havde intet arbejde… Pengene er stadig ikke betalt!
Min telefon har været i stykker de sidste par måneder, og virker knapt.
Jeg har et arbejde, og en opsparing. På min opsparing står der over 5000kr, og jeg må ikke tage 3800kr af dem til en ny telefon. Hun vil ikke give mig mine penge, og hver gang jeg prøver at forklarer at det er mine penge siger hun at det kan godt være, men jeg må ikke få dem…
Hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er kommet ubehageligt i klemme mellem din mor og din storesøster. Det er ikke spor rart at føle sig som nr 2, og jeg kan godt forstå, at det frustrerer dig og gør dig vred. Konflikten mellem jer er nu blevet så alvorlig, at du har fortalt, at du hader både din mor og din søster. Sådan noget kan man komme til at sige, når man føler sig meget klemt og magtesløs. Og det tror jeg, at du gør.
Der kommer bare sjældent noget godt ud af at skælde hinanden ud. Det tror jeg, du har indset, og jeg tænker, at det er derfor du beder om et råd til, hvad du kan gøre. Det er formentlig ikke kun dig, der er ked af jeres konflikter i familien. Det er din mor og din søster sikkert også, så hvis du kan komme med et forslag til en løsning, vil det nok gavne jer alle tre.
Når der er en alvorlig konflikt mellem mennesker, er det tit en stor fordel, hvis en tredje part kan hjælpe med at rede konflikten ud. Derfor vil jeg foreslå, at du prøver at snakke med en tredje part om dit problem. Måske er der en fra din familie, der kan hjælpe dig, eller måske vil en af dine lærere hjælpe til med at få løst jeres konflikt.
Måske kunne det også være en idé, hvis I alle tre blev enige om at få hjælp udefra. Hvis du tror, det er en mulighed, kunne du måske starte med at skrive et brev til din mor, hvor du fortæller, at du er frustreret og ked af jeres skænderier, og at du føler dig som nr 2 barn i familien. Og så kunne du foreslå, at I beder x person om at hjælpe jer med at lytte til jer alle tre og hjælpe med at løse konflikten, så I alle bliver mere tilfredse.
Hvis du har brug for mere rådgivning, vil jeg foreslå, at du ringer eller skriver til BørneTelefonen på 116 111 eller logger ind på chatten. Du kan evt. også foreslå din mor, at hun ringer til ForældreTelefonen på 3555 5557, hvor hun kan snakke med en rådgiver om problemerne i familien.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.