HJÆLP MIG NU ELLER ALDRIG

hej brevkasse.

jeg er en pige på 14 år, og min far misbruger mig!

jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Hvis han finder ud af at jeg skriver denne her besked slår han mig ihjel. Derfior skriver jeg lidt hurtigt.

Han slår mig og misbruger mig til sex.

Min søster på 17 år er stukket af, men jeg kan ikke komme ud af huset.

Jeg får privat undervisning af en klam lære som også har misbrugt mig en gang.

HVAD SKAL JEG GØRE

HJLKLP

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det er forståeligt, at du er nervøs for, hvordan din far vil reagere på, at du har skrevet herind. Det er flot, at du trodser din frygt og skriver herind for at få hjælp. Det er nemlig vigtigt, at du får hjælp til at ændre situationen.

En mulighed er, at du ringer til eller chatter med BørneTelefonen, hvor der sidder en rådgiver, som kan hjælpe dig og tale med dig om, hvad du kan sige og gøre i den her situation. Du kan også tale med rådgiveren om at få hjælp fra en bisidder. En bisidder kan hjælpe dig med at tage kontakt til myndighederne og hjælpe dig med dine rettigheder. En bisidder er altså en, der kan være ved din side og hjælpe dig i alt det, der sker lige nu. Hvis du har spørgsmål til det, kan du også tale med rådgiveren om det og du kan læse mere om at få hjælp ved at trykke på det her link: https://bornetelefonen.dk/seksuelle-kr%C3%A6nkelser-s%C3%A5dan-f%C3%A5r-hj%C3%A6lp

Gad vide, om du har kontakt med din søster, og om hun mon har fået hjælp? Måske har hun mulighed for at fortælle, hvad der sker derhjemme til en voksen, som kan hjælpe jer. En mulighed er at skrive til hende og sige, at du har brug for hjælp. Hvad tænker du om det?

Du skriver, at du ikke kan komme ud af huset. En mulighed er, at du skriver eller ringer til en voksen, du har tillid til, for at fortælle om det hele. Den voksne skal reagere på det, du fortæller. Hvem kunne du tage kontakt til?

Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig. Det er vigtigt, at du får hjælp fra voksne i den her situation, så det hele kan blive anderledes. Det kan det nemlig godt. Du har vist så meget mod ved at skrive herind – det er flot gjort og det er godt, at du lytter til dig selv og reagerer på det.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.