Hjælp mig med at komme hjem.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Tak for dit brev, hvor du grundigt fortæller om hvordan du har det og om hvordan især de sidste år har påvirket dig psykisk. Det er mange ting, du har været igennem og helt forståeligt de påvirker dig. Jeg vil forsøge at komme med nogle forslag til hvordan du kan få hjælp og komme videre med dit liv.

Du er nu voksen og virker som en pige, der er god til at mærke efter og række ud efter hjælp. En pige med drømme og håb for fremtiden, det er så sejt. Da du boede i Danmark bad du om hjælp på din skole hos skoleinspektøren og din lærer, men du fortæller din moster talte dig fra det. Det var ellers et flot forsøg på at få den hjælp, du så tydeligt havde brug. Nemlig nogen der ville lytte til præcis hvordan du har det og hvad ønsker du har i forhold til fremtiden. Det er ikke til at vide, hvad din moster mente, med det ville skabe problemer for din mor, men jeg tænker du nu igen skal række ud efter hjælp. Du har taget første skridt ved at skrive til os, det kræver mod. Dette mod, skal du nu bruge til at få talt med nogle betydningsfulde voksne, som kan hjælpe dig med at se fremtidsmuligheder.

Lad mig starte med at spørge ind til din mor. Hvordan er jeres forhold i dag? Vil du kunne tage denne vigtige snak med hende, hvor du fortæller om dine ønsker om fx at komme tilbage til Danmark og komme i gang med en uddannelse? Mon hun vil støtte dig? Måske I sammen kan tage en snak med den kommune du kom fra og få en samtale og høre, hvilke muligheder der er for at støtte dig både i forhold til bolig, men også høre om uddannelsesmuligheder. Måske har du stadig familie i Danmark, som kan tage med dig på kommunen og få denne vigtige snak? Du er selvfølgelig også selv velkommen til at kontakte kommunen og få rådgivning.

Måske det var en ide at starte med at få en snak med en uddannelsesvejleder, så I sammen kan kigge på, hvilken uddannelse du kunne have i tankerne at starte på. Du kan gå ind på

https://www.ug.dk/evejledning

, og læse mere om hvordan du kan få hjælp. EVejledning er et tilbud til alle, der har brug for vejledning om uddannelse og job. De vejleder via chat, telefon og mail, håber det kan være et godt startsted for at få drøftet fremtidsmuligheder.

Det virker til du har en dejlig kæreste i England, som du netop har besøgt, håber du har haft en skøn tur? Mon du taler med ham om hvordan du har det? Måske han kan være dig en støtte, når I besøger hinanden, skriver sammen eller skyper. Han er heldig at have så sej en kæreste som dig, du kæmper og ønsker en fremtid med plads til glæde og uddannelse.

Det er en rigtig grim oplevelse I har oplevet med brand i opgangen og jeg kan forstå du lever med en angst efter oplevelsen. Jeg tænker det kan være en god ide at få en snak med din læge om oplevelsen, da du måske kan have glæde af en henvisning til en psykolog, så du kan få vendt og bearbejdet de tanker og følelser der fylder?

Håber jeg via mit svar har kunnet understøtte dit håb om at der ligger en fremtid og venter på dig. En fremtid, hvor du som voksen kan komme i gang med en ønsket uddannelse/job og måske dit eget sted at bo. En fremtid hvor du igen kan føle glæden ved livet sammen med din kæreste og familie.

Mulighederne er mange, jeg har i mit svar haft fokus på dine ønsker om at komme tilbage til Danmark og komme i gang med en uddannelse. Men der er også andre muligheder, fx at blive i Sverige og uddanne dig der eller måske finde et job? Du er meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar til at lytte og støtte dig videre frem.

Ønsker dig alt det bedste

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.