Brev
Hjælp mig
Kære børne telefon
min lillebroer er den værste person jeg kender fordi at har ingen respekt for min mor og mig men mest min mor
han gå hele tiden og råber af min mor og siger kælling og svin og mange onde ting og sådan har det været i cirka 1 år mindst og han siger alle de onde ting vær gang han ikke får sin vilje
i aftes fik han min mor til at græde og det var ikke en lille smule jeg kunne høre hende ude på badeværelset side og græde imens døren ud til badeværelset var lukket
som jeg nævnte så er det ikke første gang det sker og jeg håber i kan give mig et råd til hvordan jeg kan hjælpe min mor
og det er så slemt så han ødelægger min mor og jeg kan ikke klare det mere
jeg går i forvejen til psykolog så lidt hjælp får jeg
men jeg kunde godt tænke mig meget mere hjælp
venlig hilsen Dreng på 12 år
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Jeg kan godt forstå, det gør dig ked af det, når din mor bliver ked af det. Det er aldrig rart, når en forælder er ked af det, og man kan let føle trang til at hjælpe. Det er rigtig flot af dig, at du gerne vil hjælpe din mor.
Jeg tror, der er brug for, at nogen hjælper både din mor og dig - og faktisk også din lillebror. Jeg tænker, at din lillebrors opførsel kan være tegn på, at han faktisk ikke har det så godt, og at din mor måske ikke har overskud til at klare det hele alene.
Du skriver, at det har været sådan i mindst et år, og det får mig til at tænke på, om der kan være sket noget for omkring et år siden, der har gjort tingene svære for din lillebror? Og mon han får hjælp ligesom du gør - altså ved at tale med en psykolog eller andre voksne?
Jeg tænker, at det kunne være en idé for dig, at snakke med en voksen om de her ting, så du ikke går med det alene. Måske kunne du fortælle din psykolog de ting, du har fortalt mig? Eller måske en anden voksen, du ville føle dig tryg ved at snakke med – det kan være et familiemedlem, en lærer eller en helt tredje person? Ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der sidder rådgivere, som rigtig gerne vil lytte til dig.
Et andet forslag for dig kunne være, at snakke med din mor og din lillebror, om hvordan du går og har det med de ting, der sker hjemme ved jer. Måske kunne dette åbne op for nogle mulige løsninger, så I alle kan få det bedre.
Jeg håber, du kan bruge mine råd.
Alt det bedste fra BørneTelefonen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.