Brev
Hjælp mig
Hej jeg har et problem med min lillebror. Han er bare så dum. Han følger efter mig, går ind på mit værelse uden at have fået lov, spiller med lyden på det højeste, læser alle ting jeg skriver o.s.v. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg har prøvet at snakke med mine forældre men de siger at jeg bare skal give ham en chance til.
Ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Han ødelægger på en måde mit liv.
KH
Pige på 11 år
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige,
Det lyder, som om du er træt af den måde, din lillebror er på. Jeg kan godt forstå, at det er irriterende, at han følger efter dig, kommer ind på dit værelse uden at have fået lov og læser i dine ting. Det lyder frustrerende.
Jeg tænker også, at din lillebror måske synes, at du er rigtig sej og gerne vil være sammen med dig. Han vil sikkert gerne gøre de samme ting, som du gør. Tror du mon også, at det kunne være derfor?
Det er rigtig godt, at du har sagt det til dine forældre. Måske skal du fortælle dem det igen – ligesom du fortæller mig det nu? Du må også rigtig gerne vise dem mit svar, hvis det måske kunne hjælpe dem til at forstå. Det lyder til, at du rigtig gerne vil have deres hjælp til at stoppe de ting, som din lillebror gør, der irriterer dig. Mange kan godt huske, hvordan det er at have en lillebror eller måske selv at være lillebror. Det kan både være irriterende at være storesøster, men også at være lillebror, som ikke må være med.
Måske kan du prøve at invitere ham med ind på værelset og bruge lidt tid samme med ham. Det kan være noget I to aftaler sammen, at I har en halv time sammen, som bror og søster. Det kan være i spiller noget sammen eller andet, der kan være hyggeligt. Bagefter har du din egen tid, og han har sin egen tid.
Hvis han fortsætter med at irritere, så kan det nogle gange hjælpe at lade som ingenting, eller sige til ham, vi har været sammen, nu har vi privat tid. Når han spiller højt, kunne du måske tage et headset på eller måske kunne han være den, der tager headset på – det kunne I måske også lave aftaler om?
Det vigtigste råd, jeg kan give dig, er, at jeg synes, du skal prøve at snakke med dine forældre igen. Måske forstår de dig endnu bedre, hvis du fortæller dem det én gang til? Nogle gange forstår forældre ikke altid sådan noget første gang. Så skal børn være de seje og sige det højt igen.
Jeg håber, du har mod på at være sej. Så dine forældre kan forstå, at det faktisk er ret irriterende for dig, når din lillebror gør de ting. Og det ville jo også være dejligt, at du og din bror har det godt sammen, men også har ret til ro fra hinanden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen