Brev
Hjælp med at sig det til min far
Kære BørneTelefonen.
Så langt tilbage som jeg kan huske har jeg boet hver anden uge hos min mor, og hver anden hos min far.
I starten fungerede det fint nok, men nu kan jeg slet ikke lide at være hos min far længere. Han behandler mig virkelig dårligt, han råber af mig og sige ting man ikke burde sige til sin datter.
Han har sagt ting som at jeg opfører min som en hjælpeløs mongol og at jeg er irreterende og til ingen hjælp.
Han siger også tit til mig at jeg har ødelagt hele dagen eller hele weekenden, hvis vi skændes en weekend morgen.
Dagen før min nonfirmation stod han også og fortalte mig at han ikke vidste hvad han skulle skrive i sin tale fordi jeg bare var sådan et trælst barn der slet ikke elskede sin familie og at min familie ikke betød for mig, bare for jeg sagde at jeg var for nervøs til at holde en lang tale. Jeg hjælper meget til i hver dagen, men f. eks. at gøre de ting han ikke gør fordi han er for træt, men hver gang jeg laver den mindste fejl flipper han helt ud. Og det bliver kun værere. Jeg er meget bange for ham, både fordi han råber og sådan, men jeg er også bange for at han ødelægger mine ting, eller slår mig. Han har aldrig slået min, men han har slået ud efter mig en gang hvor jeg heldigvis flyttede mit ben.
Jeg ved dog at han behandle sin kæreste endnu værere. Han kaster ting efter hende hvis han bliver sur, han truer med at råber foran deres baby, han smider hendes ting ud pg jeg tror at han har slået hende at på gange. Jeg ved det ikke for jeg var inde på mit værelse, men en af gangene var jeg ret sikker fordi jeg hørte hende skrige av og lad vær flere gange efter lyden høje smæld.
Hele vores hverdag fungere efter hans behov. Jeg er meget bange for at han også vil behandle min søster sådan når hun bliver størrere, men på den anden side har hun sin mor ved sin side der altid vi beskytte hende, det har jeg ikke.
Jeg snakke meget med min mor om det her, og det var hende der foreslog at skrive hertil, men hun er der bare ikke når det sker, eller lige bagefter når man skal bruge en skulder og græde på. Jeg har ikke det bedste forhold til min fars kæreste, og hun er også meget bange for ham, så når de her ting sker er jeg helt alene. Det er oftest de nætter hvor jeg savner min mor mest. Dem efter han lige har råbt, hvor jeg græder mig selv i søvn. Jeg føler mig så alene.
Jeg kunne godt bruge nogle gode råd til hvordan jeg kan fortælle min far det, jeg er nemlig meget bange for at han slår en af os hvis jeg siger det.
Hver sød at hjælp det er mit sidste håb.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det, din far gør, er ikke ok! At tale grimt er noget, vi alle kan komme til indimellem, men at sige så mange grimme og sårende ting er ikke slet i orden. Det skal din far stoppe med!
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at din far har meget svært ved at styre hans temperament. Så når han bliver så sur, er det vigtigt, at du husker, at det ikke er din skyld. Det er derimod ham, der ikke har lært, hvordan han styrer hans følelser.
Derfor er jeg glad for at læse, at du har fortalt din mor, hvordan du har det hjemme hos din far. Det er nemlig ikke noget, du kan holde til at gå med alene. Men hvis der skal ske en ændring, skal din far vide, at du ikke bryder dig om at være hjemme hos ham. At du faktisk er rigtig bange.
Derfor tænker jeg på, om du mon kan forestille dig at tage en snak med ham? Du kan også overveje, om du hellere vil skrive et brev til ham – det er nogle gange en bedre måde, fordi han læser det på et tidspunkt, hvor du ikke er der. Det gør også, at du kan være sikker på, at han læser brevet og hører, hvad du har på hjerte. Måske kan du give ham det på et tidspunkt, hvor du er hjemme hos din mor? Så har han mulighed for at tænke over det, du har skrevet.
Du kan måske starte: Kære far. Engang havde vi det rigtig godt sammen – og det håber jeg sådan, at vi kunne få igen. Men lige nu er jeg mest ked af det..
Afslutningsvis kan du skrive, at du elsker ham og sådan håber, at han har lyst til at arbejde med sit temperament.
Hvis du ikke har mod på at tale eller skrive til ham, så synes jeg, du skal kontakte Statsforvaltningen og fortælle dem, at du ikke bryder dig om at være hos din far. At du føler dig utryg. Du kan bruge det, der hedder "initiativret". Det kan du læse mere om her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-rettigheder. Måske du sammen med din mor kan kigge på vores hjemmeside og få hende til at hjælpe dig med at kontakte Statsforvaltningen?
Hos mange kommuner er der også tilbud til borgere, der har brug for hjælp til at arbejde med deres temperament. Men det kræver, at din far er klar til at gøre noget anderledes.. Hvis han er det, kan du jo anbefale ham, at han undersøger, om der er noget hjælp, han kan få. I forhold til din fars kæreste og din søster, så kan jeg godt forstå, at du tænker meget på dem. Men du er kun 13 år - og derfor er det på ingen måde dit ansvar at sige stop. Det er altså din fars kæreste, der selv skal sige stop. Hvis du føler for det, kan du jo fortælle hende, at du tænker meget på hende. Mon ikke hun vil blive glad for at høre det?!
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad du kan gøre - og vigtigst af alt, så håber jeg sådan, at du ved, at du ALDRIG fortjener at blive talt grimt til. Husk det.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen