Hjælp! Må ikke have sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år.

Tak for dit brev. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du mærker efter, hvad du har lyst til, og er klar til. Selvom din kæreste er ivrig og utålmodig, må han vente indtil du er klar. Du skriver også, at du ikke ved om han er den rette, hvilket får mig til at tænke, at du ikke er helt klar endnu. Har jeg mon ret i det?

Måske har I allerede har rørt ved hinanden rundt omkring på kroppen? Det kan også være, at I har haft oral sex? Ellers er det nogle af de ting, man langsomt kan prøve af, når og hvis man har lyst. Så kan det være, at du får en fornemmelse af, om du er klar til at gøre mere end det. Tag det i et stille og roligt tempo, så det passer dig.

Det er altid en god idé at bruge kondom, for det beskytter jo både mod kønssygdomme og mod at blive gravid. Er din kæreste blevet tjekket for kønssygdomme som f.eks. klamydia? Hvis kondomet springer kan man altid som en nødløsning tage på et døgnapotek og købe en fortrydelsespille – den skal bare tages inden 72 timers efter uheldet er sket, men helst så tidligt som muligt. Og så skal man kun gøre det, hvis uheldet er ude. Det er nemlig ikke så godt at gå og tage fortrydelsespiller hele tiden - så er det bedre at tale med en læge om det.

Det med at starte på p-piller kan du jo vente lidt med. Nu ved jeg ikke, hvor lang tid I har været kærester, men jeg tænker, at det måske er mere aktuelt efter noget tid. Så kan det også være, at din mor er mere åben overfor det. Har dine forældre mødt din kæreste? Ellers kan det måske også være med til at gøre, at de bliver lidt mere trygge ved situationen.

Husk på at sex skal være dejligt, og ikke noget som føler sig tvunget til.

De bedste hilsner,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?