hjælp?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige pige.

Hvor er det godt du skriver ind til Børnetelefonen for at få hjælp med at din far drikker for meget. Det er godt gået og viser du er en pige med mod, styrke og handlekraft!

Du spørger, hvorfor din far drikker. Det er et spørgsmål, der er meget svært at svare på. Men én ting er sikker – det er aldrig børnenes skyld eller ansvar. Børn har ret til at blive passet på af deres forældre. Kan de ikke det, fordi de fx drikker for meget, så skal de have hjælp.

Jeg forestiller mig, at det må være svært for dig at være derhjemme? Det kan være du har blandede følelser og på den ene side hader din fars drikkeri og at han er fuld? På den anden side elsker du din far og vil gerne være sammen med ham på en mere normal måde? Jeg kan godt forstå, hvis det er sådan du har det. Og jeg synes det er rigtig godt at du nu søger hjælp her hos os, så vi kan hjælpe dig videre.

Derfor synes jeg også du har vist et særligt stort mod ved at skrive det brev til din far; også selvom han ikke forstod dig.

Når nu du har været modig og fortalt det til mig, mon du så også kunne være modig overfor en anden voksen du er tryg ved? Det kunne være din klasselærer eller en voksen på din fritidsklub eller en anden i din familie. Eller måske en af dine venners forældre. Jeg synes, at du skal fortælle det til en lærer eller pædagog. De har viden om, hvordan man bedst kan hjælpe din familie. Og at din far kan få hjælp til at holde op med at drikke.

Dine lærere og pædagoger har tavshedspligt. Det betyder, at det du fortæller dem, må de ikke fortælle til andre. Men samtidig har de pligt til at indberette det til den kommune du bor i. På den måde kan din familie få hjælp fra nogen, der ved en masse om at hjælpe familier, der har det svært. For din far har brug for hjælp til at holde op med at drikke.

Du kan også få en voksen at tale med ved at ringe til Børnetelefonen på dette nummer: 116 111. Ved at gå ind på dette link, kan du læse mere om det at være barn i en familie med alkoholproblemer https://bornetelefonen.dk/alkohol-i-familien/

Jeg ønsker dig alt det bedste og at din familie får den hjælp I har ret til at få.

Mange venlige hilsner

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.