Brev
Hjælp!
Hej 🙂
Jeg har det ikke særlig godt derhjemme… Vi skændes alt for tit og derudover har jeg det heller ikke fantastisk i skolen mere. Det hele startede dengang jeg var lille (dvs. fra 3. klasse). Mine forældre begyndte at blive voltige. Hvis mig eller min storebror ikke havde lavet lektier.. Eller bare gjort den mindste ting galt blev vi slået og smidt udenfor døren. Udover det så smed min far også engang min storebror ind i en fryser. Og min mor løftede mig i øret med neglene så hun rev hul.. Og fordi jeg en dag ikke havde haft spænder i håret klippede de mig næsten skaldet. Det har givet mig nogle sår som aldrig forsvinder..:( Mig og min bror taler heller aldrig sammen.. Fordi det har ramt mig så meget her jeg haft kæmpe depression og har overvejet selvmord. Har også overvejet bare at sulte mig selv. Derud over har jeg også overvejet at løbe hjemmefra og ALDRIG komme tilbage.. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre.. Har overvejet at finde ud af og jeg selv kan argere at komme på plejehjem. Men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. 🙁
Hilsen en virkelig deprimeret pige. :'(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver din meget svære hjemmesituation.
Jeg er rigtig glad for, at du skriver, for dét er nemlig første skridt på vej til at få hjælp. Du står tydeligvis i en situation, som du hverken kan eller skal klare alene.
Som du sikkert ved, så er det forbudt at slå børn, så det, der foregår, er altså ulovligt. Og det er slet ikke i orden, at du skal alle de ting igennem, som du beskriver. Du og din familie skal have hjælp, så det kan stoppe.
Men først og fremmest er det dig og din bror, der har brug for hjælp.
Hvem kan hjælpe?
Når et barn eller en ung står i sådan en situation, som du og din bror står i, så er der flere måder, man kan få hjælp på.
Det første skridt er, at du får fortalt nogen, hvordan det står til, og det har du gjort ved at skrive herind. På den måde har du nu fået formuleret, hvad problemet går ud på. Rigtig flot!
Det næste skridt er at fortælle det til nogen, der kan hjælpe dig praktisk set. Det kan fx være din klasselærer. Skolen har nemlig pligt til at hjælpe deres elever, hvis de står i en svær hjemmesituation. Derfor er skolen en mulighed.
Nogle andre muligheder er én i din familie fx dine bedsteforældre, en onkel eller tante, hvis du har tillid til dem, eller måske en vens forældre eller en nabo eller lignende. Hvem tænker du kunne være en mulighed du får talt med? Hvis det er svært at få fortalt, kan du jo vise dit brev til os og mit svar. Her beskriver du præcist hvordan du har det og hvad der foregår i familien. Og det kan være en god måde at få startet en så svær snak på.
Børnetelefonen kan hjælpe
Det kan selvfølgelig være meget svært at være helt åben overfor nogen, når man sidder face to face med dem, så hvis du ikke lige ved, hvordan du skal få det sagt, så kan BørneTelefonen hjælpe dig.
Du kan kontakte BørneTelefonen på telefon, chat eller sms. Det er gratis, og du er helt anonym. Her kan du få en snak med en rådgiver, der kan hjælpe dig med, hvad du præcis skal sige eller eventuelt skrive til fx din lærer eller en anden voksen, du har tillid til.
En bisidder
Hos Børns Vilkår er der også mulighed for, at du kan få en bisidder. Det er en voksen, som er godt inde i loven og dine rettigheder, og som mødes med dig, hjælper dig og tager med dig til fx møder i kommunen. Det koster ikke noget, og bisidderen er på din side hele vejen igennem og sikrer, at dine rettigheder ikke krænkes.
Jeg håber virkelig, at du tør tage skridtet at sige det til nogen, for du og din bror fortjener hjælp og en tryg barndom. Og det skal I have hjælp til at få. Når hjælpen kommer, så vil jeres forældre også få hjælp, så de kan ændre på deres måde at være på. Det hjælper altså hele familien, hvis du har modet til at bede om hjælp fra nogle af dem, jeg har nævnt.
Jeg vil ønske dig stort held og lykke med det.
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen