Brev
Hjælp!
Hej jeg er en 11 årig pige vis forældre lige har slået op to af mine veninder der har cuttet i sig selv. Så hvad gør jeg når hele min verden bryder sammen?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du føler, at din verden bryder sammen. Når ens forældre slår op, føles det nemlig sådan. Hele verden ryster under én, og der opstår en hel masse spørgsmål.
Du tænker sikker på, hvor du skal bo? Hvem du skal bo hos? Om du skal flytte? Om du skal skifte skole? Hvordan det bliver at undvære en af dem? Og en hel masse andet. Du føler dig sikkert hel forvirret over alle de spørgsmål. Det kan jeg godt forstå.
Allerbedst er det, hvis du kan tale med din far og mor om det? Du kan som en start vise dem dit brev og mit svar? Så de ved, du er rigtig ked af det. Du trænger sikkert også til et knus. Og til at de voksne siger, at det nok skal blive godt igen.
Sammen kan I gå ind på BørneTelefonens hjemmeside, hvor der er gode råd til børn. Dine forældre kan også gå ind på Skilsmisseguiden. Her er der gode råd til, hvordan de bedst hjælper dig, nu de skal skilles. Ud fra de gode råd kan I snakke om, hvordan du gerne vil have det efter skilsmissen.
Nogle gange er ens forældres desværre så kede af det eller vrede over skilsmissen, at de ikke kan hjælpe børnene godt nok. Hvis det bliver sådan for dig, er det godt, hvis du får talt med nogle andre voksne om skilsmissen. På de fleste skoler er der lærere, der er rigtig gode til at tale med børn om skilsmisse. Måske har du allerede hørt om skilsmissegrupper på din skole? Ellers så kan du spørge din lærer.
Uanset er det en god ide at fortælle din lærer, hvordan du har det. Når der er krise derhjemme, kan man nemlig have svært ved at koncentrere sig i skolen. Man kan også nemt blive ked af det. Så er det godt, hvis læreren ved, hvad det handler om.
Nogle forældre kan slet ikke blive enige efter en skilsmisse. Så skal de have hjælp fra Familieretshuset. Hvis det bliver sådan for dine forældre, kan det være, at du skal til møde i Familieretshuset. Det kan være lidt svært at tale med en fremmed. Derfor kan du få hjælp fra BørneTelefonen. En af vores bisiddere kan gå med dig til møderne.
En bisidder er en voksen, der ved meget om loven. Bisidderen er din støtte. Og bisidderen kan snakke med dig før og efter mødet. På den måde får du en “ven”, som kan hjælpe dig med at forstå, at det der bliver sagt. Bisidderen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er vigtigt for dig at få sagt. Du kan læse om bisidderne her
Du fortæller i dit brev, at dine veninder cutter. Oveni dine forældres skilsmisse er du derfor nok også bekymret for dem. Og måske tænker du, at de har det så skidt, at du ikke kan fortælle dem, at du er ked af det?
Jeg synes nu, du skal fortælle dem, hvordan du har det. Så ved de, hvorfor du ikke er, som du plejer. Samtidig kan du overveje, om du kan bede en voksen om at hjælpe dem. Det kunne måske være din lærer? Det er nemlig vigtigt, at du lige nu ikke føler, du skal passe på dem. Du har brug for tid og trøst til alt det nye, der sker i dit liv.
Det lyder som om, du har skrevet brevet til BørneTelefonen lige, da du fik at vide, at dine forældre slår op. Hvor må du have været ked af det. Mon du også fik den ide, at ringe til en sød voksen, der kender dig? En mormor, tante, onkel, venindes mor måske? Det håber jeg, for det er ikke rart at være alene, når man er ked af det.
Indtil alt med skilsmissen er faldet på plads, og du har vænnet dig til alt det nye, så vil du sikkert engang imellem blive rigtig ked af det. Så er det en gode ide, at have en at ringe til. Du kan derfor tænke over, hvem det skal være. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi vil gerne hjælpe og trøste dig.
Tanker og kærlig hilsen fra
BørneTelefonen