Brev
Hjælp!
Hej BB.
I går aftes sov min mor og jeg sammen da det er ret hyggeligt nogle gange. Hun gik dog noget senere i seng end mig og derfor troede hun at jeg sov. Det gjorde jeg dog ikke. Lige pludselig kan jeg høre at hun begynder at onanere ved siden af mig og jeg stivner helt indtil jeg kan høre at hun var færdig. Jeg sov ikke hele natten. Nu har jeg det mega dårligt og føler at hun har overskredet mine personlige grænser. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men har ikke lyst til at fortælle hende at jeg ved det. HJÆLP.
Hilsen pigen der ikke vil ødelægge sit forhold med sin mor.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at det var en ubehagelig oplevelse at høre din mor onanere. Også selvom onani er helt normalt – både hos børn, unge og voksne. Men onani er også noget, som oftest forbindes med noget meget privat og derfor noget, man ikke har lyst til, at andre skal være en del af eller omvendt at se/høre andre onanere. Hvis du har brug for det, kan du læse mere om onani her: Onani Sexlinien.
Du skriver selv, at din mor troede, at du sov – og det tror jeg, du har helt ret i. Det har højst sandsynligt ikke været din mors hensigt at gøre dig utilpas. Selvom det er rigtig svært at tale om, så tror jeg alligevel, at det vil føles rart for dig, hvis du får sagt til din mor, at du faktisk ikke sov.
Måske kan du sige sådan: “Mor, der er noget, jeg har tænkt meget på. Den anden nat, da vi sov sammen, så tror jeg måske, at du troede, at jeg sov, men det gjorde jeg ikke …”
Det giver din mor mulighed for at sige undskyld og samtidig sikre, at det ikke er noget, der skal ske igen, når I sover sammen. Jeg synes, du skal overveje at få det sagt – det kan nemlig vokse sig meget større, hvis du ikke får sagt det, og det er der ingen grund til. Det lyder allerede til, at det har fyldt meget hos dig. Du kan også vise hende brevet og mit svar. Kunne det være en mulighed?
Det kan også være, at der er en anden, du kan tale med. Måske en veninde? På den måde er det ikke noget, du skal gå alene rundt med. Det kan også føles som en lettelse bare at snakke med en anden om det.
Husk også, at du altid kan ringe anonymt til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke.
De bedste hilsner
BørneTelefonen