HJÆLP!….

Jeg er en pige på 13 år, snart 14….
Min far skred da jeg var 3 år kender ham ikk rigtig ved bare han bor i nordjylland, har snakket med ham 3 gange i mobil en gang har han sagt at han elsker mig, jeg har svært ved at tro det når han ikk kender mig…. Har sagt jeg vil se ham og det men har tænkt over når han kan skride fra sine børn hvorfor skulle han så se mig igen.

min mor og far har fået seks børn sammen mine søskende har ikk kontakt til vores far men jeg ved ikk om jeg skal have kontakt til min far eller ikk

Jeg er meget mærkelig det er alle men der er ikk rigtig nogle der kan li min personlighed, mister flere og flere venner hele tiden eller snakker jeg ikk med dem…. Ved ikk hvorfor folk ikk kan li mig som jeg er men tænker også hvis de ikk kan li mig kan de jo lade mig være det ikk mit problem hvis de ikk kan li mig men jeg opgiver snart at have venner for jeg falder fra dem har kun drenge venner snart

Har en ven/veinde ved ikk om man kan kalde hende en veninde mere for hun gider mig vist ikk sådan mere hun er blivet bortvist fra vores skole da hun har truet med at slå en fra vores klasse ihjel… Men efter hun har mistet sin storebror fra næste et år siden har hun ikk været sig selv hun har skået i sig selv hele tiden og jeg ka ikk holde til at være venner med hende hvis hun bliver ved

for jeg har selv nogle gange selvmordstaker fordi jeg har haft det rigtig dårligt og ikk fyldt jeg er elsket har taget mig selv som et problem barn fordi jeg har det svært og laver meget lort men min mor siger jeg ikk er et problem barn og er jeg nok heller ikk

Har været ond mod min mor har skændtes med hende næsten hver dag over min eks kæreste som er 16 år fordi han ødelagde mig og det kunne min mor/familien se på mig og jeg kunne ikk se det men er kommet af med ham for 3 måneder siden men vil godt sige undskyld til min mor for det jeg har lavet og fordi jeg har hadet hende rigtig meget men det eneste hun ville var at beskytte mig og det tog jeg ikk imod

så vil virkelig gerne have hjælp til at få lavet en undskylding til min mor for alt det jeg har gjort overfor hende så håber i kan hjælpe mig lidt på vej knus pigen der fortryder alt hvad hun har gjort

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på snart 14.

Mange tak for dit brev. Pyha, der er godt nok mange ting i dit liv, som fylder for dig… Jeg tænker, at det er rigtig flot, at du i alder af kun knap 14 år kan se, at din mor ville dig det bedste… Det synes jeg er flot.

Du skriver i dit brev, at du ikke helt ved, om du skal have kontakt til din far eller ej… Det er også et svært spørgsmål, når du slet ikke kender ham… Jeg tænker, at du skal mærke efter, om det er noget du har lyst til… Hvis I skal have kontakt, skal I på en eller anden måde have opbygget et forhold, så der er en mening med kontakten. Hvis det bare er et telefonopkald en gang om året, bliver det måske for overfladisk for dig, hvis du gerne vil have et forhold til ham..?

Du kunne måske skrive ham et brev, hvori du fortæller ham, hvordan du tænker jeres forhold skal være… Skal I kunne ringe sammen…? Skriver I breve til hinanden…? Skal I ses…alene jer to eller sammen med hans familie…? Hvor tit skal der være kontakt…? Jeg tænker, det er vigtigt, at du mærker efter, hvad du forventer af ham, så han ved det fra starten af… På den måde er der måske mindre risiko for, at I skuffer hinanden… Men igen, du er nødt til at føle efter, om du har lyst til at skabe et forhold til din far…

Du skriver at du gerne vil lave en undskyldning til din mor, for alle de ting I har været igennem… På de ting du skriver om din mor, lyder det ikke som om, hun er sur på dig… Det lyder dog som en god ting, at få sagt til hende, at du faktisk sætter pris på, at hun ville beskytte dig… Jeg tror måske ikke der skal så meget til, for din mor holder helt sikkert af dig, ellers ville hun ikke have kæmpet for at beskytte dig… En idé kunne være at invitere hende ud på frokost en dag efter skole, eller måske bare sørge for boller og varm kakao en eftermiddag, hvor du ved, I er alene hjemme… Sig til hende, at du gerne vil snakke med hende, så det er vigtigt, at hun har god tid… Fortæl hende, hvor meget du holder af hende, og hvor glad du er for, at hun gjorde hvad hun kunne for at beskytte dig… Sig til hende, at du er ked af, at du ikke dengang kunne se, at hun ville dig det bedste, men at det kan du nu… Jeg tænker, at det er undskyldning nok i sig selv, og din mor vil sikkert sætte stor pris på din ærlighed…

Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111 eller BørneChatten, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.