Brev
Hjælp..
Kære dig som læser dette..
Jeg er en pige der er 14 år gammel.
Folk kender mig for den generte, søde og hjælpsomme pige. Jeg er en der ikke taler så meget. Kan være meget åben overfor mine venner, men ikke min familie.
Nu hvor jeg har gået i 8. klasse et stykke tid har mine karaktere været meget vigtige for min mor. Når jeg får i gennemsnitter 7,10 og 12 taller bliver hun glad. Men efter når vi skændes kommer det som et stort problem ikke at få mere end 7. Jeg bliver slået, og bliver kaldt forfærdelige ting såsom: luder, bitch, kælling, djævle, so, klamme osv.
Jeg har ikke talt med nogen omkring det da jeg på ingen måde tør. Jeg kan ikke svarer hende tilbage fordi jeg er bange for at hun slår mig. Det påvirker mig, og kan heller ikke komme ud med mit råb om hjælp.
Jeg har haft mange tanker om at komme væk, men det ville jeg ikke kunne holde ud til.
Har i en ide om hvad jeg kan gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14 år,
Tak for dit meget ærlige brev. Puha, det må være hårdt for dig med det pres, som hviler på dine karakterer. Er der mon andre situationer, hvor din mor opfører sig så voldsomt, når ikke du lever op til hendes forventninger?
Jeg spørger, fordi det ikke er i orden, at forældre opfører sig på den måde og skaber utryghed i hjemmet. Tit kan forældre godt brokke sige lidt over deres børn og måske ikke synes, de gør nok ved tingene, men det lyder til at være så voldsomt hjemme hos dig. Det er din mor, som du sikkert ved, der har ansvar for dig, til du bliver 18 år. Og det er dine forældre, der skal skabe et trygt hjem, hvor der er plads til at udvikle sig, også selvom ens skolekarakterer falder lidt hist og pist. Det lyder ikke til, at din mor magter det lige nu. Når hun bruger vold og skaber så stor utryghed hos dig, så er der brug for hjælp.
Det er super vigtigt, at din mor ved, hvad hendes opførelse gør ved dig for at kunne ændre på det. Jeg tænker, at du skal finde en person, som du har tillid til,som sammen med dig kan få talt med din mor og få lagt en plan for, hvordan hun vil ændre sin adfærd over for dig.
Jeg ved godt, at du føler det svært at snakke om, men hvis du tænker på de voksne, der er omkring dig, er der så ikke en, du kan bede om hjælp? En lærer på din skole måske? Læreren har pligt til at hjælpe, hvis de kender til en familie, der har brug for lidt støtte. Det kunne også være en anden voksen i din familie. Du kan også gå til din kommune, hvor du har en sagsbehandler ud fra dit cpr.nr, der skal hjælpe med at få lagt en plan, så I kan blive en tryg familie hvor du har det godt.
Det er ikke i orden, at du skal være alene om alt det her. Det er meget tungt at gå med selv, og det bliver uoverskueligt at tænke sig ud af det præcist, som du oplever lige nu. Jeg tænker, at din mor holder af dig, men hun ikke ved, hvordan hun skal styre de følelser, der rammer hende, når hun bliver usikker på om, det er ved at gå dig dårligt. Det betyder ikke at hendes opførelse er OK, men at  der er brug for hjælp til at stoppe volden
Det er så sejt, at du har skrevet, og jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp. Hvis det hele er lidt for meget lige nu, kan du også ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. Du kan også få hjælp af os. Vi kan hjælpe med at skrive til kommunen om de ting, du fortæller os, så kommunen ved at du har har brug for hjælp. Det hedder en underretning. Vi kan også hjælpe dig med at få en voksen fra BørneTelefonen til at snakke med kommunen sammen med dig - det hedder en bisidder. Du kan læse mere om det her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Der er ingen børn, der skal udsættes for vold og derfor er det vigtigt, at der kommer hjælp til dig - og din mor får hjælp at stoppe volden og passe på dig i stedet.
Jeg håber, du har fået mod på at få hjælp - du er meget velkommen på 116111, så kan vi snakke mere med dig og måske har du mod, at vi skal hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen