Brev
Hjælp
Hej
jeg er en dreng på 14 år og er ordblin.
Mine forælder blev skilt for omkring 7 år siden. De kan ikke snakke sammen og de hader hinanden som hund og kat. Det værste er at de sviner hinanden til heletiden.
Her får lidt tid siden fandt jeg ud af min far læser mine beskeder og så sage jeg det til ham og han flippede helt ud og sage det gør han ikke. Men jeg hved han lyver og det har sat sig fast i mig.
Og min mor har lige fået en alvorlig sygdom som heder sclerose og det ser ud til at blive være på grund af det med min far.
Jeg har det rigtig svært.
Jeg kan heller ikke koncentrer mig i skolen og jeg har ikke overskud til mine venner på grund af det hele.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Først vil jeg lige fortælle dig, at du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at få mit svar læst op. Du skriver nemlig, at du er ordblind. Og mit svar er blevet lidt langt - for der er mange ting, jeg gerne vil hjælpe dig med.
Dernæst vil jeg sige, at det er godt, at du skriver til BørneTelefonen. For jeg kan se, at du har det rigtigt svært lige nu. Du har ikke overskud til dine venner. Det kan jeg godt forstå. Men uden tid med dine venner, må det hele føles endnu mere svært!
Det er klart, at du ikke kan koncentrere dig i skolen. Du har meget at tænke på derhjemme. Derfor skal du også have hjælp nu.
Du skriver, at din mor og far er som ’hund og kat’. Det føles så utrygt. Det ved vi fra andre unge, vi taler med.
Når din far og mor sviner hinanden til, bliver der nok sagt mange ting. Måske har du hørt, at din mors sygdom er kommet, fordi hun lever som ’hund og kat’ med din far. Du skriver, at ’noget kunne tyde på det’.
Men sclerose kommer ikke af en bestemt ting. Sygdommen kommer af mange ting både i og udenfor kroppen. Derfor er det ikke nogens ’skyld’.
Der er mange ting, læger og andre kan gøre for at hjælpe din mor. De gør alt det, de kan. Det er godt at vide.
Du har lige fået at vide, at din mor er syg. Du tænker nok meget på, hvad der så vil ske.Hvem skal passe på din mor? Hvem skal passe på jer? Alle disse spørgsmål skal du ikke gå alene med.
Kan du mon finde en, du kan tale med? En mormor, en faster, en voksen fra skolen – eller en helt anden? Måske kan du og din mor eller far også læse lidt sammen om, hvordan det er at være barn i en familie med sygdom. På hjemmesiden her er der gode råd: http://xn--nrmorellerfarbliversyg-o5b.dk/.
Du kan også selv ringe til 'Børn, unge og sorg' https://bornungesorg.dk/ på tlf. 70 209 903. De ved meget om at have en syg mor eller far. Og de er gode at tale med.
Du har oplevet, at din far læste dine beskeder. Jeg kan godt forstå, at du siger fra. For unge har brug for et privat-liv. Ligesom voksne har. Du har faktisk ret til et privat-liv. Men der var måske en god grund til, at din far kiggede? Måske var han bekymret for dig?
I fik ikke talt godt sammen om det, der skete. Og nu har det sat sig fast i dig!
Jeg tænkte på, om du derfor kunne vise dit brev og mit svar - til både far og mor? For du skriver så klart og godt. Ville du kunne det? Så I kan få en snak om alt det, der bekymrer dig,
Du kan også printe dit brev og mit svar ud og lægge det et sted. Så de kan få øje på brevet og læse det. Og så de kan se mit svar. For jeg tænker, at det er meget vigigt, at dine forældre hører, at det de gør mod hinanden, gør så ondt på dig, som står midt i det hele - og får det rigtigt dårligt af det.
På ForældreTelefonen vil vi altid gerne tale med din mor og far om, hvordan de bedst hjælper dig nu. Din mor og far kan ringe på tlf. 35 55 55 57.
Det er vigtigt, at du eller dine forældre taler med din lærer. Og sammen snakker om, hvordan du har det. Du kan også vise din lærer dit brev og mit svar. På den måde ved din lærer, hvordan du har det lige nu. Så din lærer også kan støtte dig. Det har din lærer pligt til.
Som en sidste ting får jeg lyst til at fortælle dig om BørneTelefonens bisidderordning. Hvis dine forældre har så store konflikter omkring deres skilsmisse, at der er en sag i Statsforvaltningen, kan du måske have glæde af at få noget støtte.
Det kan vores bisdidder give dig. Jeg ved slet ikke, om det er relevant for dig - men se filmen her og ring så endelig til os, hvis du vil have mere hjælp: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Det er godt, at du skriver til os om, hvordan du og din familie har det. Så I kan få hjælp. Det kan også være godt at fortælle dine venner om det. For så forstår de, hvorfor du virker trist - og ikke helt som du plejer.
Måske kan du stadig lave nogle ting med dem, så du kan få tankerne væk fra alt det derhjemme.
Kærlig hilsen og et stort kram fra
BørneTelefonen