Hjælp!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 15 år,

Når jeg læser dit brev, får jeg på fornemmelsen, at det er svært at være dig for tiden. Du har haft det svært hjemme hos din mor, og nu bor du hos din far og bonusmor, hvor der er konflikter med din bonusmor og du føler ikke, at din far støtter dig. Det lyder som om, at du mangler at føle dig tryg derhjemme. Og føle at du bliver lyttet til. Det er godt, at du kan mærke, at du har brug for hjælp og at du skriver herind.

Det er helt naturligt, at man har lidt flere skænderier og diskussioner derhjemme, når man er i din alder. Der sker mange forandringer i ens liv og man skal øve sig i, at være selvstændig og træffe beslutninger. Det er ikke fordi, at der er noget i vejen med at være i din alder. Men fordi, at man bliver mere selvstændig og får flere meninger, så har man måske flere diskussioner med de voksne.

Men det er ikke meningen, at man skal blive talt grimt til, som det lyder som om, at du indimellem gør af din bonusmor. Det er heller ikke okay, at hun truer dig med skilsmisse. Du har haft det svært hos din mor og derfor kan jeg forestille mig, at du har brug for lidt ekstra støtte og omsorg derhjemme.

Din far har et ansvar for, at du får omsorg og tryghed. Det er hans vigtigste opgave, at lytte til dig og dine behov. Så når der er konflikter mellem dig og din bonusmor, så har han også et ansvar for at deltage, for at kunne forstå hvad der sker, og hjælpe med løsninger. Det er ikke altid, at det bliver sådan, som man som barn gerne vil have det. Men han har ansvaret for at lytte og give dig nogle forklaringer, hvis det ikke er som du ønsker.  Det er vigtigt, at der bliver lyttet til, hvordan du har det. Derfor skal din far vide, hvad det gør ved dig, at have de her konflikter derhjemme.

Jeg får på fornemmelsen, at du ikke føler, at din far lytter til dig og ser, at du har det svært og hvorfor du har det svært. Er det rigtigt forstået? Kunne du forestille dig, at tage en snak med ham, hvor I f.eks. går en tur? Og her fortælle ham, hvordan det er at være dig. Hvis han synes, at det er svært at ændre på det, så kan han ringe til vores ForældreTelefon, hvor der sidder rådgivere og taler med forældre. For nogle gange, kan det svært for de voksne, at finde ud af hvordan de bedst hjælper deres børn. Han kan læse mere om ForældreTelefonen her:https://bornsvilkar.dk/radgivning/foraeldretelefonen/foraeldretelefonen

Hvis det er svært at fortælle til din far alene, så kan du fortælle det til en anden voksen først. Én der kan hjælpe med at fortælle din far, hvad det gør ved dig at have konflikter med din bonusmor. Måske er der en lærer, som du kunne være tryg ved? Det kan også være en voksen i familien. Måske kan du vise brevet her, til den person du gerne vil fortælle det til. Du beskriver nemlig rigtig fint, hvordan du har det.

​Når ens forældre bliver skilt og får nye kæreste, så er det ikke altid nemt. Der kommer en ny person ind i ens liv og det forandrer ofte tingene. Nogle gange går der noget tid, før man får en god relation. Det kan også være, at relationen aldrig bliver helt god. Men din far vil altid være din ​far. Og han skal være din støtte, når der kommer nye mennesker ind i familien. Derfor er det vigtigt, at han ved, hvordan du har det.

​Hvis du ikke føler, at svaret her har hjulpet og du trænger til nogle andre råd, end dem jeg har givet dig her, så er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på telefon, chat eller sms. Du har taget et stort skridt ved at skrive herind og jeg håber, at tingene bliver bedre i din familie. Det fortjener du!

De bedste hilsner fra
BørneTelefonen

Skal din mor og far skilles? Få gode råde her

Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig

Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.

Du har en Initiativret

Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.

Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.

Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.

Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret

Spil

Sjitshow

Det er tid til et familiebillede! Men hvem skal have en hundelort på hovedet, og hvem skal have et smækkys? Hvem skal ligne en zombie, og hvem skal være superhelt? Du bestemmer – for det er DIN gakkede familie!

Spil om skilsmisse og om skøre familier