Brev
Hjælp
Jeg er en dreng, som lige har brugt 1200 kr. på spil, som jeg aldrig skulle have gjort. Mine forældre ved det ikke og jeg tør ikke at sige det til dem.
Jeg overvejer at stikke af, fordi jeg har det så skidt med det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ;-(
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Sikke en dum situation - jeg kan høre, at du er træt af at være endt i det.
Jeg vil prøve at hjælpe dig med, hvordan du kan komme over det og ikke være så bekymret, at du overvejer at stikke af.
Nogle gange, så kan problemer blive så store i ens tanker, at man slet ikke kan overskue det. Det lyder som om, at du ville ønske, at du ikke var kommet til at bruge de penge på spil. Vi kan allesammen komme til at lave fejl. Også voksne mennesker.
Jeg er overbevist om, at det nok skal gå. Du har nemlig mod og samvittighed, når du kan mærke at det ikke er godt at have brugt så mange penge. Og du skriver herind, for at forsøge at ændre på det.
Det er ikke altid sjovt, at skulle sige sådan noget til sine forældre. Men jeg tænker, at du kan gøre situationen meget bedre for dig selv ved at sige det til dem så hurtigt som muligt. Hvis du siger det snart, så bliver bekymringen også hurtigt mindre for dig. Samtidig viser du dine forældre, at du er ked af, at du kom til at bruge pengene. Du har gjort noget, som du ikke skulle have gjort, og det kan være, at din mor og far bliver sure eller skuffede. Men du kan nå at sige det til dem hurtigt og på den måde vise dem, at du gerne vil være ærlig og sige undskyld. Det tror jeg betyder meget for din mor og far.
Så med andre ord, så skal den ubehagelige snak overståes hurtigst muligt. Jeg tænker, at det vil være rart for dig at slippe for at tænke en masse mere over det. Det var en fejl og du bebrejder dig selv, kan jeg høre. Men du skal ikke sidde alene med de tanker for længe.
Jeg er lidt i tvivl om, om det her med at spille, er noget der fylder meget? Nogle gange, kan man nemlig blive så afhængig af at spille, at man også bruger flere penge på det, end man skal. Er det noget du kan genkende? Hvis det er et problem for dig, at du spiller for meget, kan det også være noget, som du skal tale med dine forældre om. I kan måske kigge på denne hjemmeside sammen: https://ludomani.dk/
Det er en side, hvor man kan læse om at spille for meget, og hvordan man kan gå hjælp til det.
Jeg håber, I finder en god løsning, og at du snart slipper bekymringen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen