Brev
Hjælp?!
Hej BB.
Jeg har det rigtig skidt for tiden.
Min mor og far skælder mig ud HELE tiden så jeg føler ikke at de elsker mig.De skænder næsten aldrig min lillesøster ud og jeg føler så jeg at de elsker min lillesøster mere end mig.
Jeg græder næsten hver dag og min mor og far truer mig med at sende mig til psykolog og siger jeg er dum,idiot osv.
Nogen gange slår de mig eller truer slår jeg mig selv så jeg får blå mærker og jeg overvejer at cutte.
Jeg havde en periode hvor jeg ikke havde nogen venner så min mor sagde til mig at jeg er syg i hovedet,psysisk skadet osv. Så det er derfor jeg ikke har nogen venner.
Nogen gange tænker jeg på at hvad de vil gør hvis jeg ikke var der.
Nogen gange overvejer jeg at stikke af eller søge en plejefamilie.
Det hjælper IKKE at snakke med dem og jeg vil heller IKKE snakke med en af det andre voksen.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du har skrevet ind til os. Jeg kan forstå, at du ikke har det særlig godt.
Jeg vil sige, at det din mor og far gør er meget forkert og ulovligt. Lige meget hvad du gør, må voksne ikke slå eller true børn. Det skal de have hjælp til at stoppe med. Hurtigst muligt.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når dine forældre ikke ser, hvor dårligt du har det.
Ingen børn skal græde hver dag, og man har brug for at føle sig elsket. Du skriver, at du har lyst til at stikke af eller finde en plejefamilie. Det viser også, at du nu ikke har det godt og ikke kan holde til det. Du har brug for hjælp fra andre. Derfor er det også stærkt af dig, at du skriver og beder om hjælp.
Du skriver, at det ikke hjælper at tale med dine forældre. Du vil ikke tale med andre voksne. Så jeg tænker om det ville være ok, at tale med en, du ikke kender?
Mon det ville være ok for dig at skrive til Chatten eller ringe til BørneTelefonen på 116111 og tale med en af de søde rådgivere? Vi er vant til at tale med børn og unge om svære ting. Vi  har også mulighed for at hjælpe dig med at finde frem til, hvor du kan få den hjælp, du har brug for - fx om det med plejefamilie eller andre ting.
Jeg håber virkelig, at du har mod på at skrive eller ringe til os, så vi kan hjælpe dig til at få det bedre.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen