Brev
Hjælp
Hej
jeg er en dreng på 14
jeg har mødt en pige over nettet hun er også 14
vi snakker rigtig godt sammen og har også startet er forhold men her er problemet
hun hader sine forældre
hun siger de er syge i hovedet og at hun cutter på grund af dem og at hun har prøvet at begå selvmord og var tæt på at dø
mit spørgesmål er dette er det muligt for hende at blive taget ud af den familie og blive adopteret af mine forældre
jeg ved det lyder underligt men jeg vil gerne ha hende ud derfa før hun gør mere skade på sig selv
jeg elsker hende så højt og det piner mig at vide hun har det så skidt hverdag
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Hvor er det altså bare godt, at din veninde har dig. Der er nemlig ingen tvivl om, at hun har det rigtig svært og at hun har brug for noget hjælp. Jeg vil meget gerne give dig nogle idéer til, hvordan du kan hjælpe hende.
Der kan være rigtig mange grunde til, at hun har det svært, og derfor kan det være svært ud fra brevet at vurdere, hvilken slags hjælp og støtte, hun har brug for. Men heldigvis har hendes kommune mulighed for at hjælpe hende på mange forskellige måder og finde frem til den rette hjælp til hendes situation.
Det er rigtig voldsomt at blive fjernet hjemmefra, og derfor er det kun noget, kommunen gør, hvis det er absolut nødvendigt og intet andet kan hjælpe. Det vil også være kommunen, der finder en plejefamilie. Og typisk skal man godkendes, før man kan blive plejefamilie. Så derfor kan jeg desværre ikke svare på, om dine forældre vil kunne blive godkendt.
Der er heldigvis et par måder, du kan hjælpe pigen på. Den første ting du kan prøve, er at opfordre hende til at snakke med en lærer eller pædagog omkring hende. Det er nemlig vigtigt, at dem omkring hende ved, hvordan hun har det. De kan nemlig støtte hende i hverdagen, men de kan også kontakte kommunen og sørge for, at hun får hjælp. Du kan også snakke med dine forældre om det, så de kan hjælpe med at hun får hjælp. Måske kan hun komme på besøg hos jer, så I kan snakke med hende om det der er svært?
Det er også en mulighed, at du kunne give hende nummeret til BørneTelefonen og opfordre hende til, at hun ringer eller skriver anonymt på 116111. Vi vil nemlig meget gerne hjælpe og støtte hende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen