Brev
Hemlig forhold
Kære bb
Min mor har et forhold der er hemmelig eller jeg har lige snakket med hende om det og hun siger bare at de har mødes fordi at hun har brug for lidt omsorg (mine forældre er LIGE blevet skilt)
hun har også sagt at vis hun skal mødes med ham så ska hun nok sige det men jeg ved hun hele tiden mødes med ham pga jeg læser hendes beskeder
hun lyver meget over for mig og jeg er så træt af at hun lades som om hun skal noget andet
min søstre passer mig tit pga hun skal til frokost med sit arbejde
men jeg ved det er løgn jeg er så fucking sur på hende og har besluttet at jeg aldrig vil se hende hvis han er der
jeg er så ked af det at jeg få lyst til at begå selvmord
Håber i ka hjælpe mig
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Tak for dit brev.
Puha, det må være svært for dig lige nu. Det er rigtigt ubehageligt  at opleve, når ens forældre ikk fortæller sandheden, så jeg forstår godt, at du har det så dårligt.
Forældre er de vigtigste, og dem skal man kunne stole på. Det er forældrene, der skal gøre ens barndom tryg, og hvis man som dig lige nu oplever, at ens mor ikke taler sandt - ja, så er det klart, at du bliver utryg og ikke kan finde glæde ved livet.
Jeg tænker, at din mor siger, som hun gør, fordi hun tror, hun passer på dig, og at du ikke kan tåle at høre sandheden endnu. Tit er det bare sådan, at selvom sandheden ikke er det fedeste, så er løgnen meget værre, og det er det, som du oplever lige nu, og det forstår jeg godt er rigtig hårdt for dig!
Det er vigtigt, at din mor ved besked om, hvordan du har det, for at hun kan ændre på sin adfærd. Jeg ved godt, at det er en svær snak at tage hul på, men kunne du få din storesøster til at hjælpe dig med at snakke med din mor? Du kunne bruge dit brev til os og svaret at snakke ud fra og som en støtte. Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få hjælp, så du igen kan få tilliden tilbage til din mor, og at mor forstår, at du ikke er klar til at møde hendes nye omsorgsperson. Det er vigtigt, at du får fortalt, hvad du har brug for fra din mor. Oftest vil forældrene det bedste for deres børn og vil derfor også gerne vide, hvordan de har det.
Jeg forstår godt, at du har kigget i din mors telefon. Jeg tænker, du har gjort for at finde svar på, hvad der foregår. Men det er selvfølgeligt ikke i orden at kigge i andres private beskeder. Jeg tror, det er vigtigt, at du fortæller sandheden til din mor og siger undskyld for det. For I skal sammen til at øve jer på at kunne stole på hinanden og den bedste start på det er, at I begge erkender de ting, I har gjort, som ikke er i orden.
Til sidst vil jeg sige til dig, at det er noget af det sværeste, når ens forældre bliver skilt. En skilsmisse er en stor forandring - både for familien og for hverdagen. Det tager noget tid at håndtere de mange svære følelser, som man kan stå med, og det kan tage tid at vænne sig til en ny hverdag. Derfor er det så vigtigt, at du får snakket med din mor, så hun kan tage ansvar og hjælpe dig med at få lysten til livet tilbage, som du fortjener så meget.
Hvis det hele er for meget for dig, kan du starte med at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der vi er klar til at lytte og  snakke.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen