Hej jeg er en pige på 14 år

Jeg ved Ik helt hvad jeg skal gøre

Min far slår på mig når han er sur for blå mærker

han tager kvælertag på mig for 1 år siden

jeg håber i kan hjælpe mig

har igen at tale med

ved Ik hvad jeg skal gøre

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige,

Tak, for dit brev. Hvor er det godt at du har skrevet herind! Det du oplever, er helt forkert og ikke i orden.

Først vil jeg fortælle dig, at forældre aldrig må slå deres børn eller på anden måde være voldelige overfor dem. Det din far gør, er altså meget forkert, og han må på ingen måde hverken slå eller tage kvælertag på dig. Du har ret til at blive passet godt på og at være tryg derhjemme. Det er rigtig vigtigt, at du får hjælp, så det ikke sker igen!

Du skriver, at du ikke har nogen at tale med. Alligevel tænker jeg, om du mon har en lærer, som du stoler på og som du måske kan åbne op overfor? Eller måske en god veninde? Eller en venindes mor? Grunden til at jeg så gerne vil have, at du få fortalt det til en, der er tæt på dig, er, at så snart en voksen ved det, så har de pligt til at hjælpe dig.

Hvis ikke du synes, du har mod på det, er der også en anden mulighed. Du kan bruge BørneTelefonen, hvor du kan ringe eller skrive ind via sms eller chat – nummeret er 116 111. Vi sidder klar og vil enormt gerne tale mere med dig.

Hvis du så skulle have mod på, at få hjælp og støtte af os hele vejen, så kan du opgive din anonymitet, det vil sige, at du fortæller os, hvem du er. På den måde kan vi få fat i den hjælp hos kommunen, som du har ret til.

Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt, og kommunen hjælper hele familien. Det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Og du har ret til at blive hørt og sige din mening. Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.

Hos BørneTelefonen tilbyder vi også, det der kaldes en bisidder. En bisidder er din og kun din støtte. Bisidderen kan gå med dig til kommunen, og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige – hvis det er dét, du synes er mest overskueligt.En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har. Vil du høre, hvad en bisidder ellers kan hjælpe lige netop dig med, kan du ringe til dem herinde hos os. De har tlf. 35 55 55 59.

Jeg synes du viser en enormt styrke, ved at skrive herind. Det viser mig, at du er stærk, og klar på at gøre dit til at få tingene til at blive bedre hjemme hos dig. Det du oplever er slet ikke i orden og det er meget vigtigt, at du får hjælp af nogle voksne. Derfor håber jeg også, at du kan bruge disse råd.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.