Brev
hej jeg er en muslimsk pige på 13 år jeg har brug for hjælp
det er for de at jeg har skrevt med en dreng på snap han er osgå muslim nå men alle drenge jeg har skrevet med dreng har alt tid sagt jeg ser/er grim men han sagde jeg var smuk og sagde at jeg skal tag et røv bilder og det gjor jeg men han sent et pik bilde og vi skriv maget fræk og min mor så det og hun er ik sur men er skufet
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver.
Jeg kan læse ud af dit brev, at du har mange tanker omkring skriverierne med drengen og jeres billeder til hinanden.
Du bekymrer dig om, hvad din mor tænker om det. Det viser, at du er en tænksom pige, der bekymrer dig for andre.
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at skrive med drengen. Han lyder til at synes godt om dig. Han siger, at du er smuk. Det må føles dejligt.
Det er sådan med billeder på digitale medier, at du selv vælger, hvad du sender billeder af. Du kan godt sende billeder af din krop. Du har nemlig ret til at bestemme over din krop. Det betyder, at ingen må tvinge dig til at gøre noget, som du ikke har det rart med. Som jeg læser dit brev, føler du dig nu heller ikke tvunget til noget. Du har gjort det, fordi du havde lyst.
Kommer du til at fortryde, at drengen har billeder liggende af dig, kan du altid bede ham om at slette dem. Han må heller ikke dele billederne af dig. Det er faktisk ulovligt. Du har nemlig ret til ikke at blive krænket på nettet. Så hvis du går med tanker om, hvor billederne kan ende, vil jeg sige, at det er ulovligt for ham at dele billederne af dig med andre.
Skulle du alligevel opleve noget ubehageligt, for eksempel deling af dine billeder, kan du få hjælp hos SletDet. Du kan få hjælp og råd til, hvordan du får stoppet delingen. Du kan også få svar på dine rettigheder. Rådgivningen er gratis og fortrolig. Du kan ringechatte eller skrive til brevkassen.
Det kan være en god idé at tænke sig godt om, inden man sender billeder af mere intime dele af ens krop til andre. Det har du sikkert haft tanker omkring. Samtidig vil jeg skynde mig at sige, at jeg sagtens kan forstå, at det er spændende og kan føles frækt at udforske hinandens kroppe.
Jeg kan læse, at din mor har set jeres beskeder til hinanden. Her vil jeg starte med at fremhæve endnu en rettighed. Nemlig retten til privatliv på nettet. Det betyder, at ingen må læse beskeder på din telefon, mails eller tjekke profiler på sociale medier, uden du har givet lov.
Nu er det alligevel sket. Og jeg kan godt forstå, at det giver dig en masse tanker. Har du mon snakket med din mor om det? Måske vil hun bedre kunne forstå det, hvis du forklarer, hvad det gør ved dig at skrive med drengen – ligesom du så fint har beskrevet til mig.
Din mor har også engang været ung og 13 år. Måske kan hun huske lidt om, hvordan det var i den alder at være tiltrukket af en dreng? Jeg ved godt, at det kan være en svær snak at tage. Du kan måske starte med at sige: “Mor, jeg vil gerne snakke med dig om det, du så på min telefon. Det er svært for mig at skulle snakke om. Så jeg håber, at du vil lytte og prøve at forstå.”
Du kan fortælle, at han synes om dig og siger, at du er smuk. Måske vil det også hjælpe hende at høre, at du selv har lyst til det, og ikke føler dig presset?
Du må også gerne nævne for hende, at du faktisk har ret til at have et privatliv på nettet. Det, hun så på din telefon, foregår blandt mange unge. Men tit kender forældrene ikke noget til det, fordi de ikke har ret til at kigge i deres børns beskeder.
Måske vil det også være en god idé at snakke med hende om hvilke billeder, man sender og til hvem. I kan måske snakke lidt om, hvor vigtigt det er at være forsigtig på nettet – det kunne måske give hende en tryghed, ligesom det vil kunne give dig endnu flere tanker omkring hvem du sender billeder til og af hvad. Det kan være en vigtig snak.
Er du mon bekymret for, at din mor siger det videre til andre? For eksempel til din far eller andre familiemedlemmer? Så synes jeg, at du skal snakke med hende om det. Det kan sagtens være noget, som I to deler uden andre.
Ligesom hun ikke har ret til at læse dine beskeder, så har hun heller ikke ret til at give oplysninger om dig og din seksualitet videre.
Jeg er nysgerrig på, om det mon fylder for dig med din muslimske baggrund? Du nævner i brevet, at både du og drengen er muslimer. Er det mon fordi, du kan mærke, det betyder noget i forhold til seksualitet? Jeg ved desværre ikke så meget om det, andet end at man i Danmark har et ret frit forhold til seksualitet – måske friere end i mange andre lande og kulturer.
Hvis du synes, det er svært at være dig og eksperimentere med seksualitet pga. den muslimske kultur, kan det være en hjælp at snakke med nogen om det. Det kan for eksempel være din mor.
Men det kan også være en anden; måske én, der kender din kultur og religion – for eksempel din moster eller en anden, du kan være tryg ved at snakke med? Det kan også være en anden voksen, som du har lyst til at åbne dig overfor. Det kunne være din folkeskolelærer, din venindes mor eller din træner. Det vigtigste er, at det er en person, du er tryg ved.
Jeg tænker også, at det måske kan være en idé at snakke med en veninde om det? Særligt hvis du har en veninde, der også er muslim og måske oplever noget af det samme eller i hvert fald kender til kulturen.
Men det kan også være en ikke-muslimsk veninde. Mange ikke-muslimske danskere oplever også, at deres forældre kan have svært ved, at de begynder at udforske deres seksualitet. Jeg tænker, at der er mange, der har de samme tanker og bekymringer som dig. Du er ikke alene.
Det kan sikkert føles forvirrende og frustrerende at stå, hvor du gør lige nu. Men jeg vil gerne komme med en positiv vinkel;
Du kender nemlig til flere kulturer, fordi du bor i Danmark og har en muslimsk baggrund. Det giver dig muligheden for at plukke det ud fra hver kultur, som giver mening for dig. Det vigtigste er, at du finder den måde, du gerne vil leve dit liv på.
Det kan godt være, at man kommer til at skuffe nogen undervejs. Men hvis beslutningerne føles rigtige for dig, må du prøve at lytte til dig selv.
Jeg vil slutte af med at nævne tilbuddet Privatsnak. Hvis du ønsker at vide mere om din krop, pubertet, følelser og forelskelse kan Privatsnak være et fint sted.
Du kan stille spørgsmål og få gode råd ved at ringe, chatte og skrive til brevkassen. Du kan også læse andre børns spørgsmål og svar og se film om fx onani og menstruation. Du kan bruge linket her.
Jeg synes, at dit brev viser, at du er tænksom og handlekraftig. Jeg tror, at det er nogle styrker, du vil kunne bruge, når du skal snakke med din mor og muligvis andre.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen