Brev
Hej brevkasse. Jeg er en pige på 12 år
Hver gang min far bliver sur hiver han mig i armen og skubber mig ind i sengen.
Jeg ved ikke om det er ned vilje men det gør rigtig ont. Jeg har prøvet at sige det til ham men han afbryder hele tiden. Og når han høre det siger han bare. “Så skal du bare høre efter” og han gør det stadig.
Det kan også være at det er mig der er galt på den.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Du er ikke gal på den! Det er godt du skriver herind og beder om råd. Det du oplever, er jo ikke noget du skal stå med alene eller tage ansvar for.
At din far tager fat i dig og skubber dig ind i sengen, så det gør ondt, er selvfølgelig ikke i orden. Og derfor er du slet ikke gal på den, det er din far der er den voksne og han må ikke gøre dig ondt.
Det er godt, at du har sagt det til ham. Det viser, at du er en meget modig pige. Den styrke og det mod, kan du måske også bruge til at snakke med din mor? Eller måske snakke med begge dine forældre på samme tid? Hvis det er noget du føler du  kan, så kunne det måske være en idé, at skrive det ned, du gerne vil sige til dem. Så er du sikker på, du får det hele med. Og så er det vigtigt, at man vælger at snakke med dem, når der er tid og ro til det. Måske når I spiser aftensmad eller efter aftensmaden. Hvad tænker du mon om det?
Måske har du en anden voksen, som du kan snakke med om det din far gør? Måske en lærer, en pædagog eller en anden voksen, som du vil snakke med?
Du har ret til, at blive passet godt på der hjemme. Hvis du får brug for at snakke med os, er det muligt at ringe ind til os på 116111. Vi kan hjælpe dig med, at finde flere muligheder, hvis du skulle få brug for det. Og du kan måske også fortælle lidt mere om de ting der sker.
Hvis du har brug for hjælpe fra en voksen fra BørneTelefonen til at få hjælp derhjemme, kan vi også snakke om det.
Jeg håber du kan bruge nogle mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsner fra BørneTelefonen