Brev
Hej børnetelefon
Min mor er sur Helle tiden min far er arldrig hjemme og når han endelig er hjemme så drikker han øl med mine naboer hvad skal jeg gører når min mor hun låser mig inde på mit værelse og når hun råber af mig
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at din mor er sur, råber af dig og låser dig inde på dit værelse... Og det virker som om, både du og din mor og måske også din far kunne have brug for noget hjælp. Det er rigtig flot, du kan se det og skriver her til brevkassen.
Der sker ting, der ikke er rare for dig, og det er rigtigt, som du selv har mærket, at søge hjælp.
Jeg tænker på, om du måske kunne være så modig, at du kunne fortælle det, du har skrevet til os, til en voksen, du er tryg ved? Det ville være rigtig flot, hvis du kunne have mod på det, selvom det selvfølgelig er svært.
Måske er der øjeblikke, hvor din mor ikke er sur? Hvor du måske kunne tale stille og roligt med hende, om hvad du ikke kan lide, og at du godt kunne tænke dig, at der sker nogen ændringer. Jeg ved ikke, om du tænker, din mor ville lytte til dig? Det kan selvfølgelig være meget svært at sige det til din mor. Måske er du bange for, at hun bliver sur igen eller måske ked af det? Men det kan jo også være, at hun bliver glad for at tale med dig om det... Måske er det heller ikke rart for hende at råbe af dig og låse dig inde? Din far er ikke meget hjemme, så det lyder ikke til, at du føler, du vil kunne tale med ham?
Jeg kan sagtens forstå, hvis du ikke umiddelbart har lyst til at tale med dine forældre om det, men så kan det være, at du kan tale med en voksen på din skole? Det kan være en lærer, en fritidshjemspædagog eller måske sundhedsplejersken? Men hvordan starter man lige sådan en samtale? Det tænker jeg kan være rigtig svært, og her er det måske en mulighed at vise dem dit brev og mit svar... Eller det kunne være en mulighed, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og taler med en af de dygtige rådgivere her, om hvordan du kan få hjælp hos en voksen. De kan eventuelt også hjælpe dig med at finde frem til, hvilken voksen, du kan søge hjælp hos?
I hvert fald tænker jeg, at det er vigtigt, at du ikke stopper her, men at du fortsætter med at søge hjælp, for jeg tænker, det er rigtigt mærket, at du har brug for det. Du bør ikke stå alene, og din mor må ikke låse dig inde.
Det kan også være, at løsningen for dig kunne være at henvende dig til kommunen, så de kunne hjælpe din familie med at få det bedre sammen. Hvis du tænker, at det  kunne være en mulighed, vil det også være en god ide at ringe til BørneTelefonen og få hjælp til, hvor du kan henvende dig.
Jeg håber, du fortsætter og finder frem til nogen, der kan hjælpe dig.
Med venlig hilsenBørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.