Brev
hej
Hej
Jeg er en pige som har en ret så usævandlig familie min far har et problem med alkohold. Og har gjort nogle meget grimme ting mod min mor, når han var fuld, f.eks. kastede han en gang en reol efter hende.
Ud over det er det ham der bestemer der hjemme lige som i gamle dage han vil ikke hører vorers mening. jeg går hele tiden og er bange kan ikke en gang være tryg i mit ejet hus.
Og min ene storesøster er handicappet( i hovdet mange tro det er kroppen, men nej), og hun elsker når der er problemer.
Men hun er sød, og jeg kan godt lide hende, men hun fatter ikke noget af det. ( hun har engang slået mig, men det er hun stoppede med og hun har næsten respekt for nu).
Min anden storesøster har en kærste hun har haft i 3,5 år, får var vi sådan nogle gode søkende hun hjalp mig med skolen og vi snarkkede om min far, jeg stolede på hende jeg så hende hver dag.
Men nu har hendes kærste taget styringen og hun er en led pige nu som er ligeglad med familien, og hun er aldrig hjemme nu. Hun kan også kun finde fjel lige som min far.
Jeg har alt tid været målrattet om hvad jeg ville når blev stor jeg vil være tandlæge. Der er EN særlig grund det er de tjener godt, og grunden til min far mener han kan tillade sig det er fordi min mor har en lavere inkomst ind ham.
Jeg kan tale det her med min mor, mormor og farfar. Men de vil aldrig kunne svarere mig på det her er det normalt jeg ved det virkelig ikke, er det sådan i alle familier?
-Hvordan er andre familie, er de lige sådan, piver jeg er det bare sådan vi lever i Danmark?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Du lyder som en sød og fornuftig pige med drømme om en god og selvstændig fremtid. Det er dejligt at læse, at du er så målrettet. Det er en stor styrke. Jeg håber, at du opnår dine mål.
Jeg vil gerne begynde svaret her med at slå fast, at det ikke er almindeligt at leve i en familie, hvor det er manden, der styrer alt.
Som du skriver, var det oftere sådan før i tiden. Men det betyder ikke at det nogensinde har været i orden at slå eller opføre sig grimt over for hinanden. Du har derfor mærket rigtigt, når du har tænkt, at det ikke er normalt hjemme hos jer. Godt at du derfor søger hjælp.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at hele din familie har brug for hjælp. Det lyder som om, at både din mor og bedsteforældre ved, at din far har et misbrug, der påvirker jer alle sammen. Desværre har de ikke gjort noget ved det. Og det er ikke ok.
Alle børn har nemlig ret til at være trygge derhjemme. Måske tænker du, at din fars vrede mest går ud over din mor. Men selvom han måske ikke kaster ting eller siger grimme ting til dig, så skal du vide, at det er lige så slemt at være vidne til vold, som det er selv at blive slået. Derfor er det meget vigtigt, at der sker nogle forandringer hjemme hos dig.
Du skriver at din ældste søster har trukket sig fra familien. Jeg tror, det skyldes, at hun ikke kan holde det derhjemme ud. Og derfor reagerer hun med at blive væk og være vred. Desværre er det derfor blevet svært for dig at tale med hende. Det må være hårdt for dig ikke længere at kunne læne dig op ad hende.
Er der mon nogle andre uden for din familie, der kender til jeres familiesituation? Jeg ved, at det kan være svært, men jeg vil alligevel opfordre dig til at tale med en lærer, en pædagog, en vens mor eller en anden voksen. Du skal nemlig have hjælp. Og din familie skal have hjælp. Første skridt er at fortælle det til en voksen.
Her på BørneTelefonen kan vi hjælpe dig med en bisidder. Det er en voksne, der ved meget om, hvordan børn, der har det lige som dig, kan få hjælp fra sin kommune. Jeg tror, det kunne være en god hjælp for dig. Du kan læse mere om det her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Jeg vil også anbefale dig at gå ind på denne hjemmeside: http://dedrikkerderhjemme.kk.dk/
Det er en hjemmeside for unge, som har en forælder, der drikker. Her kan du læse mere om at leve i en familie med alkohol. Du kan også skrive sammen med andre unge, der har det lige som dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, du snart får bedt om hjælp hos en voksen omkring dig eller hos vores bisiddere.
Kærlig hilsen
Børnetelefon
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.