Hej

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige på 11 år

Hvor er det godt, du skriver her ind til BørneTelefonen og beder om råd. Det er slet ikke i orden, at din søster skubber og slår dig. Jeg kan se, at det er en rigtig svær situation, hvor jeg gætter på, du må føle dig alene. Er det mon rigtigt.

At din søster reagerer, som hun gør kan handle om flere ting. Da hun er din storesøster, kan det måske være fordi hun er teenager. Når man er teenager, så har man en masse hormoner, der raser i kroppen. Og de hormoner gør, at man kan have svært ved at styre sit humør. Måske kan det være grunden til, at hun bliver så sur og slår. For det andet kan hun lige som dig have det svært med den situation, som I begge står i omkring Jeres forældres. Hun er måske såret og ked af det ligesom dig. Mon det kan være en forklaring?

Uanset om det er fordi, hun er teenager, eller fordi der er nogle andre problemer din søster slås med, så må hun ikke slå. Så det er vigtigt det stopper. Det lyder som om, at I måske begge kan trænge til at snakke med nogen. Hvad tænker du om det?

Jeg får lyst til, at fortælle dig, at det er dine forældre der har ansvaret for, at du og din søster har det godt. Det er vigtigt, at du føler dig tryg hjemme hos din mor. Især når situationen er den, at du ikke kan være hos din far.

Ved du, at Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Her kan du læse hvordan det foregår.

Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Når de har undersøgt det, beslutter de, hvordan de kan hjælpe bedst. Jeg kan derfor ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og beskyttet, så du kan få det godt. Og at du har ret til at blive hørt og sige din mening.

Måske er du bange for, at tingene vil blive værre, når kommunen får det at vide. Det kan fx være, at du er bange for, at dine forældre vil blive meget sure. Fortæl den voksne fra kommunen, hvis du er bange. Så skal de finde en måde at passe på dig på. Så der ikke sker dig noget.

Hvis du gerne vil have hjælp til at kontakte kommunen, kan du få en bisidder fra Børns Vilkår. Det er en person, der kan støtte og hjælpe dig og oplyse dig om dine rettigheder, hvis der skal være møder med kommunen eller Familieretshuset. Det er der mange børn og unge, der har glæde af. Du kan se mere om vores bisidderordning på dette link: Bisidderordning.

Gad vide om du har en lærer, som du føler dig tryg ved. Du kan måske snakke med din lærer om hvordan du har det. Din lærer ved måske, hvad der sker derhjemme og kan tage en snak, med din mor. På den måde, kan I jo få en snak alle sammen – også din søster. Det er nemlig vigtigt, at du ikke går med det alene. Det kan være en stor hjælp, at dem der er tæt på dig (fx. en lærer), ved hvad der sker hjemme hos dig. De kan passe på dig og hele tiden spørge dig om, hvordan det går. Og hjælpe igen hvis det ikke går bedre.

Du har ret til at have det godt. At du skriver herind, fortæller mig, at du er super stærk og modig. At du bekymrer dig om din søster, fortæller mig også, at du har et kæmpe hjerte. Så jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.

Du er altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Her sidder nogle dygtige rådgiver, der altid er parate til at snakke med dig.

Kærlig hilsen fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.