Brev
Hej.
Jeg er en pige på 11 og, har svært ved at
Være social i skolen..jeg været udsat for seksuelt overgreb min far er nu i fængsel, jeg har ikke rigtig nogen at tale med…hvad skal jeg gøre?! Hilsen.nanna på 11 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Hvor er det godt og modigt at du har skrevet til Brevkassen. Du viser stor styrke.
Du skriver, at du har været udsat for seksuelt overgreb, og at din far nu er i fængsel.
Jeg får indtryk af, at du mærker, at det er svært for dig at være social. Men det er helt almindeligt ikke at kunne være social, når man har været udsat for overgreb og ens far sidder i fængsel.
Jeg ved ikke helt, hvor meget hjælp du måske allerede har fået men der lige nogle ting jeg synes du skal vide.
måske ved du det allerede….
Når man har været udsat for seksuelle overgreb som barn har man ret til hjælp fra kommunen. Det har man fordi, at overgreb kan sætte spor i kroppen og i sjælen – også når man bliver voksen.
Derfor er det vigtig man får bearbejdet oplevelsen med en voksen.
Kommunen skal sørge for, at du får hjælp og måske er der også andre i din familie der skal have hjælp.
Du kan selv ringe til kommunen og bede om hjælp. Hvis du synes det er svært kan jeg godt forstå det.
Så kan Børnetelefonen hjælpe dig med det.
Du har ret til at få din egen bisidder hvis du skal tale med kommunen om noget svært. En bisidder kan være en du kender. Det kan også være en her fra Børnetelefonen.
En bisidder fra børnetelefonen er rigtig god til at hjælpe børn med at få sagt det der er svært at sige og gode til at hjælpe børn med at forstå det de voksne siger. Det er en voksen, der kun taler med dig – ikke dine forældre. En som du kan fortælle at til og som kan hjælpe dig. Det er helt gratis.
Jeg syntes derfor du skal ringe til en af vores bisiddere på tlf. 35 55 55 59.
Mon din mor ind imellem spørger dig hvordan du har det- er det mon muligt at tale med hende om, at du føler dig alene i skolen. Ellers kunne du måske vise hende dit fine brev her og mit svar. Hun kunne måske hjælpe dig med at tale med din lærer eller en sundhedsplejerske.
Skolen skal nemlig hjælpe til hvis der er nogle der ikke trives i klassen.
Din mor kan også ringe til børnene telefonen på forældretelefonen, hvis hun har brug for råd til, hvordan hun bedst kan hjælpe dig. Hun kan ringe på 35 55 55 57
Det er så godt at du har skrevet herind til Brevkassen.
Den styrke du viser skal du bruge igen så du kan få hjælp og blive passet på af nogle voksne.
Jeg håber du får alt den hjælp du har brug for.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen