Brev
Hej..
Hej.
Jeg er en pige på 12, og jeg er biseksuel. Jeg ved det bare,det ligger så dybt og naturligt i mine knogler. Derover har jeg også haft.. problemer, de sidste 2 års tid. Jeg har haft nogle rigtig svære selvmordstanker, og jeg overvejer at tage en overdosis af panodiler. Jeg orker ikke at skulle sidde i flere matematik timer og kigge på min gamle læres sure fjæs, eller sidde i flere engelsktimer og se min veninde blive flirtet med af læreren. JEG ER SÅ TRÆT. Jeg har fortalt det her og det om min seksuelle orientering til en online ven jeg har,og han siger at han kender mange biseksuelle og at det ikke er noget unormalt.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre, især ikke min far, da jeg er en fars pige, og hanaltid har haft den her lille ting imod homoseksuelle og biseksuelle. Jegfortalte til min mor at jeg har selvmordstanker og hun fortalte det vidre til min klasselære, og jeg taler nu med skolesygeplejersken oppe påskolen, og hun tror at jeg har skizofreni, fordi jeg har sagt at jeg ‘hører stemmer’, fordi jeg taler med mig selvinde i hovedet. Jeg er så TRÆT afalting og jeg vil bare dø. Min mor tror ikke på at jeg er deprimeret, fordi hun ved ÅHHH ALTING fordi begge mine storebrødre også havde lyst til at dø på et tidspunkt. HUN forstår bare ikke at jeg ‘ikke bare har lyst til at dø engang imellem’ MEN HELE TIDEN! Jeg er så frustreret og træt.. Jeg græder næsten hver aften og føler mig deprimeret og nedtrykt..
Hjælp mig vil i ikke nok?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det er bare så godt, at du skriver herind, når du har det sådan. Det lyder til, at der er flere ting som rumsterer lige nu og på sådanne tidspunkter er det vigtigt at få hjælp fra andre. Tak for dit brev. Jeg har valgt at dele svaret op i to dele, for at gøre det mere overskueligt for dig at læse. Det håber jeg er okay?
Tanker om livet
Først og fremmest er det super godt og vildt modigt, at du har fortalt din mor om dine selvmordstanker. Det er vigtigt at fortælle andre, når man har selvmordstanker, så man kan få hjælp til at ændre situationen. Du skriver, at din mor ikke tror på, at du er deprimeret. Jeg tænker, at en mulighed er, at du taler med din far om, hvordan du har det. Det kan være rart at have en støtte og én som du kan komme til. Nogle gange kan det faktisk være sværest at skulle sige, hvad man føler til dem, man er allermest tæt på. Jeg ved ikke, om du har det sådan? I hvert fald kan det være, at din far vil reagere anderledes end din mor. Hvordan vil det være at fortælle det til din far?
Det er sejt, at du går hos skolesygeplejersken. Samtidig skriver du også, at du føler dig så træt. Jeg tænker, om du mon har fortalt om alle de tanker du gør dig, at du har overvejet at tage Panodil og hvordan du egentlig oplever det med stemmerne til skolesygeplejersken? Skolesygeplejersken skal nemlig kunne hjælpe dig eller finde den rette hjælp til dig. Jeg tænker derfor, at det måske kan være godt for dig at have en, som du kan fortælle det hele til og som kender til at have det ligesom du har det nu. Måske kan skolesygeplejersken være med til at ændre situationen, selvom det kan tage noget tid. Hvad tænker du egentlig om det?
En mulighed er også, at du kontakter din egen læge for at fortælle om selvmordstankerne og hvordan du oplever det hele. Lægen kender til at føle sig deprimeret, at føle sig træt og ikke at føle sig hørt. Lægen vil derfor kunne vejlede dig i, hvordan du kan få hjælp, så situationen kan blive anderledes – det kan nemlig godt blive anderledes. En start kan være, at du booker en tid. Du kan få din mor eller far til at hjælpe dig. Hvordan vil det være for dig?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen for at tale videre om dine tanker og hvad der kan gøres. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym, dvs., at vi ikke ved, hvem du er, når du ringer.
Biseksualitet
Du skriver, at du har fortalt en af dine venner fra nettet om, at du er biseksuel. Det er ret sejt gjort og din ven har ret i, at det er helt normalt. Det er forskelligt, hvilket køn eller hvilke personer, som folk bliver tiltrukket af. Jeg kan anbefalde du går ind på www.sexlinien.dk og søger under biseksuel. Her kan du læse mere om emnet og også læse om det er helt normalt. Mange oplever i løbet at livet at blive tiltrukket af begge køn. Jeg kan godt forstå, at du overvejer, hvordan du skal fortælle det til din far og hvordan han vil reagere. Jeg har talt med andre, som har haft behov for at sætte ord på det, fordi de føler, at det er så stor en del af dem selv og at de gerne vil have at andre kender til den side og respekterer den – er det mon derfor du gerne vil fortælle det nu eller har du en anden grund?
Jeg kan ikke sige, hvordan din far vil reagere. Hvis det er noget du føler, du har behov for at fortælle ham nu, kan en mulighed være, at du siger det en dag, hvor I bare er jer to eller at du skriver et brev til din far om at du er biseksuel og kan mærke det ”helt ind i knoglerne”, som du skriver i det her brev. På den måde kan han først læse det og så kan i efterfølgende tale sammen om det. Hvordan vil det være for dig?
Jeg håber, at mit svar kan være en hjælp for dig. Nogle gange kan man føle, at man er i en svær periode og at man ikke altid bliver hørt. At du skriver herind viser, at du har mod og vilje til at gå videre og få hjælp. Du har allerede nu fortalt det til andre og det er så flot at være åben om noget, som er så personligt. Det er en god egenskab at åbne op, så man kan få støtte og hjælp.
Håber du snart får det bedre og husk du er god nok lige præcis som du er, uanset hvilken seksualitet du har. Nogle gange i livet har man brug for hjælp til at tackle de udfordringer man møder på sin vej, så man igen kan genfinde glæden ved livet. Og husk så, du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at snakke videre med en rådgiver.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.