Brev
Havde bare lyst til at sige det ud……
Jeg er virkelig kilden.
Og jeg kan ikke lide folk som kilder mig.
Jeg hader det
De kilder mig alle sammen og jeg får et chok og siger stop så griner de af mig. Siger ej hvorfor er du så kilden. Og begynder med det en anden gang.
Mine fætre griner også af det. Jeg kan ikke lide når de rør ved mig eller kilde mig helt fra da jeg var lille, jeg sagde til dem stop. Og de laver bare sjov med det jeg sagde, det var måske sket da jeg var 7, og de laver stadig sjov med det.
Det gør min bor og min mor også. Hvis de spørge mig om jeg gøre dem en tjeneste og jeg siger nej. Så begynder de at kilde mig. Og jeg siger lad vær, jeg kan ikke lide det, så siger de det er det eneste måde at jeg vil sige ja til det de gerne vil få mig til at lave. Det er SÅ irreterende.
Jeg har sagt til dem at de skal stop med det. Jeg sagde jeg kan ikke lide det. Faktisk meget alvorligt sådan at “jeg vil ikke ha’ at folk skal rør ved mig og jeg siger stop, kan I ikke bare acceptere det??? Jeg synes ikke drt rr sjovt” Og de siger de skal nok lad vær og begynder på det en anden gang. Og jeg prøver at få dem til at stoppe, og de siger bare lad vær med at være så sur.
Også det der med mine fætre. Jeg er altid blevet opdraget med at hvis folk siger nej til noget skal man stop med det og siger undskyld. Men hvorfor gør de det ikke? De behøver ikke engang at sige undskyld, jeg vil bare ha de skal lad vær med det.
Jeg føler nogen gang er mine forældre lidt ligeglad med hvad jeg siger og føler. Når jeg gør noget mod mine fætre siger deres moder at jeg skal stop men hvorfor siger de ikke noget når de gøre noget mod mig???
……havde bare lyst til at sige det ud men ved ikke rigtig hvor, føler der er ikke engang en kategori der handler om det her…….
Ved ikke helt om det er bare mig der er alt for følsom over for sådan noget.
Ha en gode dag!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du ikke vidste, hvilken kategori dette skulle være. Men jeg syntes “mobning og drillerier”, som du selv har sat den under virker som det rigtige.
Det lyder ikke rart, at dine fætre kilder dig, selvom du ikke kan lide det og tydeligt har sagt stop mange gange.
Jeg synes, at det er rigtig godt, at du giver udtryk for hvordan du har det. Det er din krop, og du har ret til at bestemme, hvem der må røre dig og hvornår. Når du siger nej, så er det helt rimeligt at forvente, at det bliver respekteret. Og det synes jeg også, at din mor bør støtte dig i.
Det er ikke i orden, at dine fætre overskrider dine grænser. Har du prøvet at tale med dem om det, inden de begynder at kilde dig? Nogen gange kan det hjælpe at tale om problemet på et tidspunkt, hvor der er ro til at forstå alvoren.
Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan have stor betydning at se dem i øjnene, der overskrider ens grænser og fortælle dem, at det ikke er i orden. På et sted og et tidspunkt, hvor de kan lytte.
Måske kunne du også tale med dine forældre igen. Du kunne for eksempel fortælle, hvordan dine fætres kilderi får dig til at føle. Og at du ikke kan forstå, at de bliver ved, når du selv er blevet opdraget til, at man skal stoppe, når der bliver sagt nej.
Jeg synes også, det er godt, at du siger det ligeud, ellers kan man gå og gemme på noget, der irriterer en rigtig meget. Du kan for eksempel også vise din mor eller en anden det brev, du har sendt til os. Måske ville det kunne hjælpe dem til at forstå. Hvad tænker du om det?
Jeg håber på, at dine fætre stopper, og I kan få det godt sammen igen med respekt for dine grænser.
Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis det ikke hjælper eller du har brug for flere råd.
Kærlig hilsen BørneTelefonen