Brev
Har virkelig brug for hjælp
Hej
jeg er en pige på 12 år og jeg har det ikke så godt.
De sidste cirka 3 uger har jeg ikke rigtig følt at jeg var god nok.
En jeg kender har slået mig, revet mig i håret, og nevet mig.
Det har virkelig gjort at jeg ikke følte mig god nok og at jeg bare skulle væk.
Jeg har ikke rigtig nogle venner så jeg er bange for at jeg ikke er god nok.
Jeg kan ikke rigtig tale med mine forældre om det så jeg tænkte på hvem jeg ellers kan snakke med?
Jeg håber at i kan hjælpe mig da jeg virkelig har ramt bunden og i mit hoved kan jeg ikke komme op igen.
Jeg tror også bare at mine forældre ville blive flove over mig.
Det har ikke været nemt for mig at søge hjælp.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Du skriver, at det ikke har været nemt for dig at søge hjælp - og alligevel har du gjort det. Det er rigtig sejt! Jeg håber derfor, at du nu ved, at når du én gang har søgt hjælp, så kan du gøre det igen. Du har jo vist, at du kunne! Husk det.
I brevet skriver du ikke, hvem der har slået dig, men du skal vide, at vold aldrig er ok! Den person, der har behandlet dig sådan, skal have det at vide, så det ikke sker igen! Og så skal du have hjælp til at komme godt videre, så "hovedet igen kan komme op".
Hvordan kan det være, at du tror, at dine forældre vil blive flove? Er det noget, du gætter på? Eller noget du måske har oplevet før?
Jeg ved fra andre børn, jeg har talt med, at man godt kan blive flov, hvis nogen behandler en skidt. Fx slår en, mobber en eller bagtaler en. Man kan blive flov over, at man ikke får sagt fra. Og nogle kan desværre også komme til at tænke, at der må være noget i vejen med mig, når andre ikke behandler mig godt. MEN! Der er ikke noget i vejen med dig. Det er ikke dig, der har gjort noget galt. Det har ham eller hende, der har slået dig.
Du har altså intet at være flov over - det er ikke din skyld. Hvis du alligevel har det bedst med at tale med en anden, kan du måske prøve at overveje, hvem det kan være. Måske din lærer? Især hvis det er en fra skolen. Det kan også være en pædagog eller en anden voksen, som du selv har i tankerne?! Hvis de voksne ved, at du føler dig alene, kan de meget bedre hjælpe dig. For hvis man ikke fortæller, hvordan man har det, er det desværre en risiko for, at der ikke er andre, der opdager det.
Jeg håber, du har fået mere mod på at tale med en voksen! Du kan altid starte med at skrive en SMS eller et lille brev, hvor du fortæller, at du har brug for hjælp. Du kan også vise dit brev og mit svar. Og husk så også, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111. Så kan vi sammen tale mere om, hvilken voksen, der bedst kan hjælpe dig.
Varme hilsner
BørneTelefonen