Har opdaget at min mor ryger og drikker

Hej

jeg er en pige på 11 år som har opdaget at min mor ryger og drikker.

Det var faktisk idag jeg opdagede det og jeg tror at det er fordi min mor og jeg skændes meget derhjemme.

Jeg ved ikke om det er på grund af at vi skændes eller også skændes vi fordi hun har røget og drukket.

Jeg håber i kan forklare mig hvad jeg skal gøre!

Lige nu sidder jeg på mit værelse og græder.

Jeg har før villet skrive til jer men når min mor og jeg kommer op at skændes tager hun min mobil i fx en uge! Det er bare et spørgsmål om tid før jeg mister den helt.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.
Tak for dit brev herind til brevkassen, du er altså rigtigt god til at skrive hvordan du har det og det som du er bekymret over. Jeg kan forstå, at du har brug for at dele det med nogen og høre, hvad du kan gøre.
Ovenpå sådan et skænderi med ens mor, kan jeg godt forstå, at du er ked af det, som du skriver. Det må være rigtigt svært for dig, når du oveni skænderierne har opdaget, at din mor drikker og ryger.
Der kan være mange grunde til, at voksne drikker og ryger, men jeg tænker ikke, at din mor gør det alene fordi I skændes. De voksne vælger selv om de begynder at ryge eller drikke, og det kan være rigtigt svært for børn, at gøre noget ved det. Det er altså ikke din skyld eller ansvar, at din mor drikker og ryger. Alligevel forstår jeg sagtens, at du bliver bekymret og ked af det.

I dit brev spekulerer du over, om det er fordi hun drikker, at I skændes. Når de voksne drikker for meget alkohol, kan de nogle gange forandre sig. Har du måske oplevet, at din mor nogen gange virker anderledes end normalt?
Jeg ved fra andre børn, der har forældre som drikker, at de beskriver deres følelser som delte. De elsker deres forældre men kan ikke lide den person forældrene bliver, når de har drukket for meget. Nogle forældre kan blive meget sure, vrede og aggressive, når de drikker og det er så utrygt og behageligt, at ens forælder forandre sig så meget. Jeg ved ikke om din mor drikker så meget, kender du nogle af den slags oplevelser og følelser..?
I dit brev skriver du ikke noget om din far, er han mon en du kan tale med? Det kan også være du har en anden voksen tæt i familien, en god lærer eller en venindes mor, som du kan tale med. Når jeg foreslår dig, at tale med en voksen, er det fordi det kan være vanskeligt, for dig som barn, at gøre noget ved at din mor drikker. Det kræver oftest, at der er nogle voksne som hjælper til.

Du har brug for andres hjælp til at få din mor til at stoppe med at drikke. Derfor er det vigtigt, at du fortæller nogen, som er omkring dig, om det. Måske føler du det som at sladre, men det er det ikke. Når man fortæller om ting der er svære, så er det for at få hjælp til at det kan blive godt igen. Både for dig og for din mor. Så jeg håber, at du tager mod til dig og snakker med en, som kan hjælpe jer. Hvem mon du kommer i tanker om, kan være god at fortælle det til? Måske kan du vise dit brev herind til, og måske mit svar til dig?
Du fortæller, at din mor tager din telefon, når I skændes. Når du skriver til brevkassen, tænker jeg du har adgang til en mobil og måske også en computer. Jeg vil foreslå dig en hjemmeside der hedder www.dedrikkerderhjemme.dk .
Det er en side for børn, hvis forældre drikker for meget, mon den kan være interessant for dig? Hvis du går ind på den side, er der et sted du kan skrive til dem, og fortælle om hvordan du har det.

En anden mulighed for dig er inde på www.bornetelefonen.dk , der kan du chatte med en rådgiver inde på BørneChatten, er det en mulighed tænker du?

Du skriver, at du flere gange har haft lyst til at skrive til BørneTelefonen, mon du mener, at du også gerne vil ringe til BørneTelefonen?
Jeg tænker det er godt du har skrevet og fortalt om dine bekymringer, men jeg vil også anbefale dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Når du ringer til BørneTelefonen kommer du til at tale med en rådgiver, og du kan fortælle mere om, hvordan tingene er hjemme ved dig. Jeg kan tænke mig, at der måske er noget som er svært at fortælle om, men alligevel håber jeg du ringer, eller på anden måde får talt med en voksen.

Vi ved godt, at det kan være svært at ringe til os. Derfor hjælper vi også med at få vores snak i gang. Det kan være at du er helt stille i røret, når rådgiveren siger: ' Det er BørneTelefonen, hvad har du lyst til at snakke om?' Hvis du er stille, så vil rådgiveren nok sige: 'Er det lidt svært at snakke om? Er det ok, at jeg stiller nogle spørgsmål til dig?' Så kan det være at rådgiveren spørger om du er en pige eller en dreng, og hvor gammel du er. Hvordan tænker du, at det vil være for dig?

Måske kan du læse dit brev op i telefonen, eller fortælle dit brevs id. nummer (det er 16167), så kan rådgiveren gå ind på vores hjemmeside og læse det, mens du er i røret. Vil det være en mulighed.

Jeg håber, at du har mod på at snakke med nogen om, at din mor drikker og hvordan hun bliver overfor dig. Så I kan få hjælp derhjemme, hurtigst muligt.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.