Har min far en affære?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en rigtig ubehagelig viden, du har fået om din far, og at det er svært for dig, at din mor ikke ved noget.

Jeg kan også godt forstå, at du blev fristet til at kigge i din fars telefon, for du havde jo allerede en lille mistanke om, at noget var galt. Og formentlig havde du håbet på, at du ikke fandt noget mistænkeligt, så du kunne berolige dig selv lidt med, at alting var ok.

Men sådan gik det desværre ikke. Nu har du fået en viden om din far, som du nok ville ønske, du ikke havde, og jeg tænker, at du både er vred og skuffet over din far.

Men sket er sket. Du spørger, hvad du skal stille op med den viden, og du tænker selv, at du må sige det enten til din mor eller til din far.

Det synes jeg, er helt rigtigt tænkt. Jeg tænker, at det mest rigtige måske er, at du fortæller din far om din viden. Og jeg tænker, at du må forklare ham, hvorfor du kiggede i hans telefon - nemlig at du havde en mistanke om, at han ikke talte sandt, når han sagde, han skulle på overarbejde, og at den mistanke var rigtig svær at bære.

Jeg synes også, du skal bede din far om at sige det til din mor, både af hensyn til din mor, men også af hensyn til dig. Du har nemlig brug for, at ansvaret ikke ligger hos dig, men hos din far. Når din mor har fået det at vide, ligger ansvaret for, hvad der så skal ske stadig ikke hos dig, men hos begge dine forældre.

Det er ikke rart at tænke på, men det er desværre noget, du og dine forældre må igennem.

Hvis du ikke helt kan finde ud af, hvordan du skal sige det til din far, kan det måske hjælpe dig lidt, hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111. Her kan du øve dig på samtalen sammen med en rådgiver, der gerne vil hjælpe dig.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.