Har ikke styr på mit liv og mine tanker.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tusind tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet til os, og hvis du havde bedt om et råd eller lignende, ville jeg have gjort alt, hvad jeg kunne, for at hjælpe dig.

Du har imidlertid ikke bedt om et råd. Du har haft brug for at komme ud med noget af alt det, du går rundt i hovedet med, og det kan jeg virkelig godt forstå. Det lyder nemlig som om, at der er rigtig mange ting og oplevelser, du bærer rundt på alene.

Selv om du beskriver mange svære tanker og følelser, slutter du alligevel dit brev med en sætning, der vidner om, at du har en forhåbning og forventning om, at det hele nok skal blive godt igen. Jeg synes, at det er vildt flot, at du kan tænke sådan! Det får mig til at tænke, at du har mod på at kæmpe for at få det bedre.

Du fortæller, at der er et problem inde i dit hoved, men at du faktisk ikke er sikker på, om man overhovedet kan kalde det et problem. Jeg er meget enig i, at der er et problem, men problemet er ikke inde i dit hoved, og det handler ikke kun om dig. Problemet er i dine omgivelser og i din nuværende situation. Derfor er det rigtig godt, at du for første gang nu har fortalt nogen, hvordan du har det. Og jeg tror, at det ville være rigtig godt, hvis du lige så stille begyndte at lade andre vide, hvad du går og tænker på, og hvordan du har det derhjemme.

Når du har læst mit svar, kan du måske sætte dig ned og prøve at skrive en liste over de rare voksne, du har mødt mens du har boet i Danmark. Det kan være en folkeskolelærer, en sundhedsplejerske, din læge, en lærer eller studievejleder på dit nye gymnasium eller måske en mor eller far til en skolekammerat. Kunne der mon være én af disse personer, du kunne tage kontakt til igen? Du er god til at skrive – måske kunne du skrive et brev til personen, hvor du fortæller lidt af det, du har skrevet i brevet til os?

Du kan også skrive et brev til nogen i Rusland, hvis du f.eks. stadig har din far eller dine bedsteforældre der. Selv om de ikke kan troppe op i Danmark, kan det være rart, at nogen du kendte fra før i tiden, ved hvordan du har det.

Du kan også ringe ind til BørneTelefonen og få en snak med en af de søde rådgivere. Måske er der alligevel noget, vi kan hjælpe med? Nogle unge har f.eks. gavn af at have en mentor eller støttekontaktperson. Måske er det noget, vi kunne hjælpe dig med at undersøge. BørneTelefonen har telefonnummer 116111, og det er gratis at ringe ind.

Nogle steder i landet findes der også støttegrupper for børn og unge, som har forældre med psykisk sygdom. Der er altså forskellige tilbud til børn og unge i din situation, og jeg tror, at det ville være rigtig godt for dig at få hjælp til at finde frem til dem. Vi vil meget gerne hjælpe dig.

Der er også en anden ting i din situation, der bekymrer mig. Det er nemlig slet ikke i orden, at din papfar taler seksuelt krænkende til dig. Ved din mor, at han taler sådan til dig? Jeg tror, at det er vigtigt, at du og din mor står sammen. Sig stop til ham og bed din mor bakke dig op. Du kan også gå væk fra ham, når han kommer med den slags bemærkninger. Du skriver, at du har vænnet dig til dem, men samtidig er de med til at forhindre dig i at invitere kammerater med hjem. Derfor tror jeg det vil være godt, hvis du på en eller anden måde kan signalere til ham, at det ikke er ok med dig. Det er nemlig slet ikke ok, at voksne taler sådan til én!

Du fortæller, at du stiller store krav til dig selv, og at du er bange for at vælge de forkerte fag. Den slags tanker har det med at vokse, hvis man ikke snakker med nogen om det... Det lyder som om, at du er meget hård ved dig selv. Jeg tror ikke, at du er doven. Jeg tror, at det roder omkring dig, både bogstaveligt talt og i overført betydning, og derfor er det helt naturligt, at det er svært for dig at holde fokus. Det handler altså ikke om dig som person.

Du føler, at din mor har ofret de bedste år af sine liv på at give dig chancen for et bedre liv. Det må være et tungt ansvar at gå rundt med - at føle du skal leve op til det... Men jeg vil fortælle dig noget, som er meget vigtigt: Du er barnet, og din mor er den voksne. Det er hende, der har truffet en beslutning. Du må ikke tage ansvar for hendes beslutninger eller føle, at du skal leve op til noget, du ikke selv har valgt. Det er ikke dit valg og ikke dit ansvar. Jeg er slet ikke i tvivl om, at din mor vil dig det bedste - og det bedste er, at du giver slip på følelsen af ansvaret lige nu.

Når jeg skriver, at jeg tror, at du har mod til at kæmpe, må du endelig ikke tro, at jeg synes, at du skal kæmpe alene. Den bedste måde du kan kæmpe på, er ved at finde én (eller flere), du kan snakke med, som kan støtte dig i at komme ovenpå og begynde at føle, at du har et liv. Det har du nemlig fortjent.

Jeg håber, at du vil ringe til BørneTelefonen og få en snak inden længe, for jeg ønsker dig virkelig det bedste.

Måske kan du også have glæde af at kigge lidt på disse to hjemmesider: www.tabu.dk og www.ungekompasset.dk Tabu-hjemmesiden handler om at vokse op i en familie med psykisk sygdom, og Ungekompasset er for alle unge, der er på jagt efter hjælp.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.